Újratervezés | De hogyan?

Európában az utóbbi években a cégek fele kényszerült átszervezésre – mire figyeljen, ha Ön is erre készül?

Stekl László szerint manapság a vállalati reorganizáció világszerte elkerülhetetlen lépésnek számít. Nem csoda, hiszen a válság óta még drasztikusabb a piaci környezet változása, és egyre többen szembesülnek azzal, hogy már nem működnek a jól bevált eszközök és struktúrák.

„500 embert elbocsátottak”

Sokan azt gondolják, hogy a reorganizáció a tömeges leépítésekről szól, és ezt erősíti a média is. Nyilván ez is a folyamat része, de ettől jóval többről van szó: a kevesebb munkaerő-alacsonyabb bérköltség kombinációtól ugyanis még nem biztos, hogy kijön a vállalkozás a gödörből.

Miért, mit, hogyan és kivel?

A változásmenedzsment szakértő azt javasolja, hogy mielőtt belevágna, gondolja végig, miért szükséges az átalakítás, és mi ezzel a cél. Vagyis kell egy hosszú (vagy legalább közép) távú vízió, amire aztán a stratégia felépíthető. Meg kell nézni, hogy honnan hová szeretne eljutni, ennek milyen lépései vannak, és a változás körülbelül mennyi időt vesz igénybe.

Ez nem a magányos harcosok műfaja

Az önmagában kevés, ha az ügyvezető látja, hogy merre kellene menni. A sikeres reorganizációhoz rendkívül fontos a belső kommunikáció és a munkavállalók menedzselése is. Elengedhetetlen, hogy a vezető legalább 4-5 kulcsembert (igazgatót, menedzsert, véleményvezért) maga mögé tudjon állítani. Különben azt veszi majd észre, hogy akadozik a folyamat. Az emberek többsége ugyanis nem szereti, ha kimozdítják a komfortzónájából, ha a sokéves rutin után gyökeresen más rendszerre kell átállnia.

Ne akarja megduplázni magát

Az átszervezés ahhoz hasonlítható, amikor a cirkuszban a kínai tányérpörgető 5-10 tányért pörget egyszerre, és mindig ahhoz próbál ugrani, amelyik éppen leesne. De az is beszédes hasonlat, ha a céget egy olyan szálloda jelképezi, amelyet úgy építenek át, hogy közben ott laknak a vendégek. A vezetőnek egyszerre kell tehát a fő üzleti tevékenységről gondoskodnia (hiszen az adja a bevételt), miközben alapjaiban kell újraszabnia a teljes struktúrát. Mindezt tetézi, hogy a piaci környezet is állandó mozgásban van. Épp ezért célszerű a legfontosabb 6-12 hónapra az átszervezésben profi interim menedzser segítségét kérni.

Hol a vége?

Stekl László szerint sokan ott követik el a hibát, hogy az átalakítás levezénylése után hátradőlnek, pedig a változás második hullámáról sem szabad megfeledkezni. Épp ezért fontos tudatosítani minden munkavállalóban, hogy a cég megváltozott, és a jövőben mindenkinek ezeket a sztenderdeket és szabályokat kell követnie.

A reorganizáció időigényes folyamat: általában 6 hónap után a folyamatok már a helyükre kerülnek, és pénzügyi javulás is látható, de a teljes eredmény eléréséhez 1-2 év szükséges.

A vállalati reorganizáció főbb lépései:

– közép vagy hosszú távú vízió kialakítása

– stratégiaalkotás

– a változási folyamat megtervezése

– implementáció, vagyis a tervezési folyamatra épülő megvalósítás

Megosztás: