Továbbképzés | Új technológiák a piacon

Egyre inkább teret nyertek az online tanulási formák a vállalati tréningeknél, bár hazánkban még nem váltották ki teljesen a személyes találkozást.

Az Egyesült Államokban 160 milliárd dollárt, míg világszerte 356 milliárd dollárt költöttek tréningekre egyetlen év alatt – derül ki egy nemzetközi felmérésből. A vizsgálat azt is kimutatta, hogy az eredmények sok esetben nem teljesítették a várt megtérülést és nem vezettek jobb szervezeti teljesítményhez sem. A munkavállalók idővel visszatértek a megszokott kerékvágásba, a régi szokásaikhoz, módszereikhez, gondolkodásmódjukhoz.

Hazai körkép

A magyarországi Cegos szintén elvégzett egy átfogó kutatást a vállalati tréningekről. Az itthoni vizsgálat legfőbb megállapítása az volt, hogy a képzésre fordítható idő, és az egy főre jutó képzési büdzsé is egyre csökkent a cégeknél. Emellett azonban olyan új technológiák jelentek meg a piacon, amelyek olcsóbban elérhetőek, akárcsak a tréninganyagok, melyeket szinte végtelen mennyiségben és filléres áron beszerezhetőek. Az is kiderült, hogy változott a fejlesztésben résztvevők felkészültsége, kora és földrajzi elhelyezkedése, és ezzel együtt nőtt az igény a személyre szóló, alkalmazható tudás iránt. A tréninget megrendelő vállalatoknál pedig fokozódott az igény a tréningprogram hatékonyságának mérése iránt.

A kutatásból egyértelműen kiderült, hogy a tréningmódszerek alkalmazásában csökkent a személyes tréningek jelentősége, valamint a tantermi tréningek szerepe. Az online formák egyre népszerűbbek ugyan, de még nem váltották ki egészen a face-to-face megoldásokat, mert van, ami online egyszerűen nem működik. Az úgynevezett kevert tréningek (ahol a képzés online és személyesen is zajlik) szerepe pedig továbbra is változatlan.

Ami kiderült még, hogy hasonlóan a világ tanulási tendenciáihoz, itthon is van igény az olyan egyedi, személyre szabott tréningekre, amelyek bármikor és bárhol elérhetőek a résztvevők számára. Ha mégis személyes találkozásra kerül a sor, az inkább workshop, coaching jellegű. A résztvevők autonómiája is egyre növekszik, a tréning és a projektmunka, illetve a napi tevékenységek egyre inkább összekapcsolódnak. Olyan képzési platform jött létre, amely egyedi igényekre szabható, és könnyen adaptálható, alkalmazható.

A 21. század megoldásai

Annak ellenére, hogy a piacon már jó néhány éve elérhetőek online kurzusok és tréningek, sokan még mindig nem ismerik ezeket, és idegenkednek a digitális képzésektől – hívták fel a figyelmet a kutatást készítő szakértők. Vezetőként azonban érdemes személyesen kipróbálni valamilyen online képzést, hogy megbizonyosodjunk a módszer előnyeiről és hatékonyságáról. De milyen új technológiák és megközelítések léteznek a tréningszakmában?

LMS (Learning Management System) – A tanulásszervezési rendszert működtető számítógépes szoftver segítségével számítógépes hálózaton kapcsolódó szolgáltatások révén személyre szabott tanulási folyamat végezhető és szervezhető. A keretrendszerek az oktatás tartalmának közreadását, a résztvevők és a képzés menedzselését, az oktatáshoz tartozó kiegészítő tevékenységek végrehajtásához nyújtanak segítséget.

MOOC (Massive Online Open Course) – Tömeges nyílt online kurzusok. Olyan webes kurzusokat sorolunk ide, amelyek a korlátlan részvételt és online hozzáférést biztosítanak a neten keresztül egy egyetemi előadáshoz, általában ingyenesen.

COOC (Corporate Online Open Course) – Ugyanaz a szisztéma, mint a MOOC-nál, de ez a rendszer vállalati dolgozók képzésére szolgál.

SPOC (Small Private Online Course) – Itt kisebb, privát csoportokat alkotnak, igényre szabott oktatáshoz.

Mindezek tudatában sokan kérdezik, mitől lesz kifizetődő egy tréning? A tréningprogramok csak akkor lehetnek a dolgozói fejlesztés hatékony eszközei, ha a fejlesztő folyamat csupán egyik lépéseként tekintünk rájuk, és nem az egész folyamatként. A tréning összeállításánál figyelembe kell vennünk a szervezeti struktúrát, stratégiát, kultúrát és a felsővezetés működését. A tréning kiválasztásánál fókuszáljunk az előzetes felmérésekre, szervezet-diagnosztikára, valamint az utánkövető és tudatosító programokra a fenntartható változás, és a valódi attitűdformálás érdekében.

Megosztás: