Online | vevővadászat

Hol ronthatja el a webshop-alapítást, és mi az oka, ha mégsem úgy pörög az üzlet, ahogy szeretné?

Vevőriasztó a komolytalan honlap

Ha a webáruháza úgy néz ki, mintha csak sebtében összedobták volna, akkor ne lepődjön meg, ha az odalátogatók nem veszik komolyan. Az online értékesítésben a bizalom megteremtése rendkívül fontos, hiszen míg egy normál üzletben az eladó személyesen segíti a vásárlót, addig itt a honlapnak kell eladnia önmagát.

„Ha több hónapja nem frissült a weblap, akkor könnyen egy alvó vagy már nem létező cég látszatát kelti. Ha csak egy kicsit is felújítja a terméklistát, vagy néhol átszerkeszti az oldalt, már az elég lehet ahhoz, hogy az érdeklődők lássák, törődik az üzlettel. Nincs annál lehangolóbb, mint amikor a ’Híreink’ menüpontban egy-két évvel korábbi információk olvashatók” – említett egy szintén gyakori hiányosságot a ShopRenter.hu Kft. ügyvezetője.

Tippek:

– Töltsön fel szakmai cikkeket, vagy külön hírként is tegye ki, ha változott a termékkínálat, illetve, ha megérkeztek az újdonságok.
– Néhány sor helyett állítson össze részletes, informatív termékleírásokat.
– A honlap stílusát igazítsa a célcsoporthoz. Ha fiataloknak ad el, akkor legyen fiatalos a szöveg, ha pedig háziasszonyoknak vagy horgászoknak értékesít, akkor írjon az ő nyelvükön. Egy fontos kivétel van: az Általános Szerződési Feltételek részt hagyja meg a szokványos hivatalos formájában. Ez a szerződési alapja a vásárlásnak, amellyel nem lehet „kreatívkodni”.

Mutatós a webáruház, csak éppen senki sem tud róla

Zajdó Csaba szerint sokan arra számítanak, hogy ha kész a honlap, akkor a vásárlók majd véletlenül be fognak esni hozzájuk. Ez azonban korántsem ilyen egyértelmű, a marketing szerepe az e-kereskedelemben is nélkülözhetetlen, sőt… Hirdetés nélkül az online bolt egy olyan garázscéghez hasonlítható, amely a külvárosban egy alagsorban működik. Ha nem tudnak róla a vevők, nem fognak odatalálni. Ha pedig véletlenül odatalálnak, nem lesznek bizalommal a cég iránt.

Barátságtalan vevőszolgálat és későn érkező futár

„Ha nem tudja megtartani a jelenlegi ügyfeleit, akkor felejtse el az újakat. Az internet világában, akár egyetlen elégedetlen vásárló is a cég bukásához vezető lavinát indíthat el” – hívja fel a figyelmet a szakértő. A webáruház csak a jéghegy csúcsa, a siker azon is múlik, hogy milyen a teljes cég, milyenek a munkatársak, mennyire működik jól a logisztika. Ne feledje, a webshop nagykövetei a vevőszolgálaton dolgozók és a terméket kiszállító futárok.

Tippek:

– Az elérhetőségei mindig legyenek jól látható helyen a nyitó- és az aloldalakon is. Az érdeklődők számára ez azt az érzést kelti, hogy szükség esetén azonnal lesz, aki segít. Itt nem feltétlenül kell, hogy 24 órás telefonos ügyelet működjön, van, amikor elég egy e-mail cím és néhány mondat a várható válaszidőről (amit viszont be is kell tartani!).
– Szervezzen kommunikációs képzést a munkatársaknak, és szakértő segítségével vegyék át, hogy a felmerülő problémákat, reklamációkat hogyan kell ügyfélbarát módon kezelni.

Ha muszáj, akkor hol spórolhat?

Termékfeltöltés a webshop indításánál: Ezt nem lehet kihagyni, és ezt sem érdemes összecsapni, vagyis a minőségi termékleírásokon nem szabad spórolni. De azzal sok időt megtakaríthat, ha olyan webáruházrendszert választ, amely lehetővé teszi a gyors, tömeges adatfeltöltést – például Excel-fájlokból.
Egyedi dizájn vs. marketing: Ha muszáj választania, akkor inkább az előbbin spóroljon.
Tipp: ha legalább havi 100 ezer forintot tud szánni a marketingre, akkor már érdemes egyedi dizájnt készíttetnie.

Megosztás: