Növekedés? | Nem lehetetlen!

Ha egyedül nem megy, akkor lehet, hogy érdemes másokkal „szövetkezve” hálózatot alapítani, vagy beszállni egy franchise-ba.

„Nem véletlen, hogy a franchise-konstrukció évtizedek óta valósággal diadalútját járja. Statisztikák bizonyítják, hogy még a legkeményebb recessziós időkben is kétszámjegyű növekedést képes produkálni” – összegezte Haraszti Mihály vállalkozásfejlesztési szakértő.

Míg a rendszertulajdonosok számára növekedési stratégiaként fontos a hálózatosodás, addig a rendszerbérlőket az alacsony bedőlési ráta vonzza. Az új cégek ötöde ugyanis mindjárt az első évben megszűnik, a franchise-egységeknél viszont ez az arány kevesebb, mint 5 százalék. Természetesen ez az együttműködés sem csodaszer: feketén-fehéren megvannak az előírásai, és ha valaki nem tartja be a játékszabályokat, akkor törvényszerű a bukás.

Azt a szakember sem vitatja, hogy a válság miatt a láncoknak is jelentős erőfeszítésébe került a talpon maradás. Főként ott vannak gondok, ahol a hálózat felépítésében már korábban is voltak hiányosságok. Csak éppen ezeket a gazdasági növekedés idején el lehetett fedni…

Játékszabályok, avagy néhány pozitív kényszer a sikerhez

Az eladásra fejlesztés kényszere

A franchise-t úgy kell kidolgozni, hogy az eladható legyen a csatlakozók számára. Létrehozása komoly kockázatokkal jár, hiszen kiépítéséhez fel kell forgatni mindent: át kell alakítani a stratégiát, a szervezetet, a vállalati kultúrát és az üzleti szemléletet is. Ezek pedig visszafordíthatatlan változást indítanak el a cég életében.

A siker kölcsönös kényszere

Alaptétel, hogy az egyik fél sikere csak a másik fél sikerén keresztül érhető el. Ez nemcsak azért fontos, mert senkinek sem kell olyan üzleti modell, amely már valahol megbukott, hanem mert a szerződéses egységek kudarca könnyen negatív láncreakciót indíthat el.

Sikeres modell esetén a bérlők általában a csatlakozás után másfél éven belül érik el a komfortzónájukat, vagyis ekkora már elég pénzt keresnek. Ez az a pont, ahol előkerülhetnek a szemléletbeli és az emberi gyengék. Például: „Minek dolgozzak annyit, ha felszínen tart a hálózat.” „Nincs ebben semmi különös, ilyen rendszert én is ki tudnék építeni.” Az elégedetlenek csak arról feledkeznek el, hogy független cégként lehet, már rég csődbe mentek volna. Az ilyen feszültségeket mielőbb kezelni kell – akár franchise-szakértő bevonásával – mert a problémás bérlő fellázíthatja a többieket, és ezzel szintén bajba sodorhatja a teljes vállalkozást.

A stratégia és az üzleti modell kidolgozásának kényszere

A franchise fő pillére a bizonyítottan sikeres üzleti modell. A McDonald’s sem a hamburgersütésre tanítja meg a partnereit, hanem arra, hogy miként kell felépíteni és sikeresen működtetni egy gyorséttermet. Ha a vállalkozásnak nincs kidolgozott stratégiája (amelynek gyakorlati megvalósítása az üzleti modell), akkor csak üzleti gyakorlattal bír. Ez ugyan időlegesen lehet sikeres, de mégsem biztosít tényleges versenyelőnyt. Sőt, később hatalmas ára lehet a megfelelő stratégia hiányának…  Másik gócpont, hogy számos magyar láncnak egyáltalán nincs vagy végtelenül gyenge a marketingje. Ez konjunktúra idején lehet, hogy nem olyan szembetűnő, de a válságosabb időben azonnali hátrányt jelent, és bedőléshez is vezethet.

Milyen szegmensben sikeres a franchise?

Jellemzően a megosztott iparágakban, ahol általában rengeteg kisvállalkozás működik. Idetartoznak a kis- és nagykereskedelmi, a szolgáltató, a vendéglátó és az idegenforgalmi cégek, az úgynevezett kreatív iparágak (reklámipar, média, művészet, webfejlesztés stb.), illetve a feldolgozóipar és a mezőgazdaság kisebb része is.

 

Mielőtt csatlakozna…

„A tényleges franchise-vállalkozásoknak írásban foglalt, kiérlelt stratégiájuk van, amelyeket különböző helyszíneken – bizonyítottan – sikeresen valósítottak meg. Azok, akik önmagában csak sikeres üzleti gyakorlatot kínálnak, nem pedig kidolgozott működési és üzleti modellt, a szélhámosság peremén ingadoznak” – figyelmeztet Haraszti Mihály.

Ezt a vegyes képet mutatják a megállapodások is. Manapság nagyon kevesen merik beleírni a szerződésekbe, hogy franchise. Helyette inkább franchise-típusú, együttműködési vagy menedzsmentszerződést kötnek. Többnyire így próbálnak kibújni a valódi hálózat szigorú szabályai alól.

Ha nem vérbeli üzletember, akkor is beszállhat…

A franchise egyik legnagyobb vonzereje, hogy az egyébként vállalkozásra kevésbé alkalmas emberek is sikeresek tudnak lenni a rendszertulajdonos segítségével. De természetesen itt is van egy minimum, ami nem feltétlenül a tudásra vonatkozik, hanem a hozzáállásra. A hálózatoknál ugyanis alapvető elvárás (lenne) a fejlett vállalkozói szemlélet, a szabálykövetés és a kiskapuk keresése helyett a megbízható, tartós együttműködés.

Hogyan képezheti magát?

Ha hálózatalapítás a célja, akkor tartsa szem előtt, hogy ez a vállalkozói lét magasabb szintje, tehát csak haladóknak ajánlott! A franchise-ban ugyanis két cég épül egymásra: az alapvállalkozás és a hálózat. Ez pedig óriási feszültségforrás, hiszen a két rendszer irányítása teljesen más tudást és módszertant igényel.

A Magyarországon elérhető képzések mellett erősen ajánlott a nemzetközi ismeretek, tapasztalatok megszerzése is. Ehhez viszont elengedhetetlen a magabiztos nyelvtudás. Az interneten nagyon jó idegen nyelvű képzések vannak. De még jobb, ha Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban is körül tud nézni.

Ha franchise-építésben gondolkodik, akkor ezekre is figyeljen…

A jelenleg működő magyar hálózatok legfeljebb 5-10 éves gyakorlattal rendelkeznek. Sok még a kiforratlan terület, ami nem is csoda, hiszen a magyar vállalkozók történelmi okok miatt jókora lemaradással tanulják a piacgazdaság játékszabályait.

A nyugati államokhoz képest idehaza például még nem olyan általános a hálózatokhoz való csatlakozás. Emiatt a rendszertulajdonosok előfordul, hogy engedékenyebbek a jelentkezőknél, és örülnek, hogy végre van, aki képes és hajlandó kifizetni a csatlakozási díjat. Ez pedig egyedüli szűrőnek kevés. Ha ugyanis az átvevő alkalmatlan a feladatra, akkor az együttműködés előbb-utóbb kudarcba fullad.

„A nyugati országokban sokkal keményebbek a franchise-üzemeltetők. Megtehetik, hogy válogassanak. Nem kötnek bárkivel szerződést, és aki problémássá válik, ott először orvosolni próbálják a helyzetet. Ha ez mégsem működik, akkor megválnak tőle” – magyarázta Haraszti Mihály.

Megosztás: