„Lője be” | az ideális vevőt!

Aktívan hirdet, mégis alig keresik a cégét? Gyakori hiba, hogy a vállalkozók a szövegírásnál nem a vevő fejével gondolkodnak, és éppen azt felejtik el meghatározni, amire a vásárlók vágynának.

A legtöbben ott véreznek el, hogy bár jól írnak szöveget, de nincs stratégiájuk, pedig épp ezen múlik a siker… Természetesen más a stratégia az apróhirdetés, a szórólap vagy a honlap megírásánál, de a kezdeteket mindegyiknél a következő „mankókérdések” megválaszolása jelenti.

Kik az ideális vevők?

Az ideális vevő nem egyenlő a vevővel. Ha csak felületesen határozza meg a célcsoportot, vagy kihagyja ezt a lépést, akkor olyanokat is bevonz, akik nem a cég szolgáltatására vágynak, így elégedetlenek lesznek, és reklamálni fognak. Mindez viszi a vállalkozó idejét, és károkat is okozhat. Mégis mire figyeljen az ideális vevő leírásánál? Ők azok, akik pontosan az Ön termékére vágynak olyan színben, méretben és áron, ahogy Ön kínálja. Gondolja végig, hogy férfiakból vagy nőkből áll-e a célcsoport, hol laknak, mivel foglalkoznak, családosok-e? Milyen szempontok alapján, milyen gyakran és hol vásárolnak? Milyen vágyaik és félelmeik vannak? Mit utálnak az Ön iparágában? Milyen szavakat használnak? A kulcsszavakat mindenképpen építse be a marketingszövegbe, hiszen az érdeklődők a Google oldalán is ezekre keresnek rá.

Hol hirdet?

Döntse el, hogy szórólap- vagy weblapszöveget ír! Apró banner vagy Google Adwords hirdetés készül? Mindegyiknél más a mozgástér, így más típusú szöveget is igényel. A Google-hirdetéseknél például összesen 95 karakternyi hellyel gazdálkodhat.

Mi a szöveg célja?

Az is legyen benne a hirdetésben, hogy mit szeretne az érdeklődőtől: a potenciális vevő hívja fel a céget, klikkeljen egy linkre vagy regisztráljon? Súlyos hiba, de ezek gyakran lemaradnak.

AIDA kell ide!

A marketingszövegírás alapjait az AIDA alapján is fel lehet osztani. Ennél a divatos és hatékony marketingmódszernél négy szakaszon kell végigvezetni az olvasót. Mindez később akár 10-15 szakaszra is bővíthető.

Attention – figyelemfelkeltés
Interest – érdeklődéskeltés
Desire – vágykeltés
Action – cselekvésre buzdítás

Mi az, amivel a figyelmet felkeltheti? (Attention)

Ehhez elég egy jól megfogalmazott kérdés, azonban nem ilyen jellegű: Szeretne Ön meggazdagodni?, Szeretne sokáig élni?, hiszen ezek elcsépeltek, nincs bennük semmi plusz, és még kicsit „hülyére is veszi az olvasót” – persze, hogy mindenki igennel válaszol rájuk. Ha viszont úgy kérdezi, hogy Mi az, amitől Ön meggazdagodhat? vagy Mi az, amitől Ön sokáig élhet?, akkor ez a felvetés máris érdekesebb, és sejteti, hogy valamilyen konkrét tanácsról olvashat a vevő a hirdetésben.

Jön az ígéret (Interest)

Az érdeklődés felkeltésnél is elég egy mondat. A legcélravezetőbb, ha ide egy ígéretet ír. Előre vetíti, hogy az olvasó hamarosan megkapja a válaszokat a fenti kérdésre, vagyis a példánk alapján: az alábbi szövegből pillanatok alatt kiderül, mi az a módszer, szokás, pirula stb., amivel egészségesebb lehet.

Vágykeltő szövegek (Desire)

Ez már kicsit nehezebb dió, hiszen azt kell elérni, hogy az eddig felkeltett érdeklődés és kíváncsiság után az olvasó elképzelje saját magát, miközben a termék vagy szolgáltatás előnyeit élvezi. Például a hosszú életet ígérő terméknél lássa magát, ahogy 80 évesen is szalad a réten, részt vesz a maratoni futáson, vagy például esküvői hirdetések esetében: lássa magát, ahogyan a főúri kastélyban mulat menyasszonyként.

Példa vágykeltésre: „Képzelje el a vőlegényét és önmagát, amint a kastély barokk kertjében, akár egy gyönyörű hercegi pár, a násznép sorfala között lépdelnek. Minden szempár Önöket követi, az anyák meghatottan, a kis koszorúslányok ámulva követik lépteiket…”

Amit sokan elfelejtenek (Action)

Az AIDA utolsó eleme a cselekvésre buzdítás, amely a mankókérdéseknél megegyezik azzal, hogy mi a szöveg célja. A hirdetés végén oda kell írni az olvasónak, hogy mit is tegyen: adja meg az adatait, ha érdekli a termék, vagy hívjon fel ezen a számon, netán kattintson az alábbi linkre, lájkolja a cég Facebook oldalát stb. Ha ezt kihagyja, akkor olyan potenciális vevőket is elveszíthet, akik keresnék az Ön cégét, csak mivel nem kaptak ehhez útmutatót, megerősítést, ezért máshol fognak nézelődni.

És van tovább is!

Biztos, ami biztos alapon legyen utóirat is a szöveg végén, ahol még egyszer ráerősít arra, hogy ha megszerzi az érdeklődő az adott terméket, kipróbálja a szolgáltatást, akkor milyen jó lesz neki.

Példa – fogyasztószer-hirdetés: “2 hét múlva már 4 kilóval könnyebben, érdemes lesz körülnéznie a kedvenc butikjában. Valószínűleg egy mérettel kisebb ruha is jó lesz Önre – ez aztán az önbizalomerősítés, ugye? Mi szorítunk Önnek, hogy így legyen, a pirula meg garantálja!”

Megosztás: