Hova kerül | a reklámra szánt pénz?

Ha hihetünk a piackutatásnak, akkor a kábeltévés reklám a leghatásosabb eszköz arra, hogy üzeneteinket eljuttassuk a közönségnek..

A kábeltelevíziók – legalábbis a listaárak alapján – verhetetlenek, és bevételeik töretlenül és szélsebeses ütemben növekszenek. Legalábbis erről tanúskodnak a Kantar Media legfrissebb adatai. A teljes reklámpiac eredményei is szépen mutatnak, hiszen 2014 és 2015 a válság utáni kilábalás első évei, ráadásul 2014 választási év volt, amikor a politikai hirdetések is megdobják a reklámfelületek birtokosainak a bevételét. A kábeltelevíziók azonban még az átlagosnál is nagyobb arányban vonzották a hirdetőket: az elmúlt két évben 20-20 százalékos bővülést értek el.

A hirdetők reklámköltése

2013 2014 2015
Televízió* 174,936,005 214,115,230 193,394,220
Kábeltelevízió 317,582,376 401,284,649 499,393,342
Napilapok 40,108,524 39,946,525 40,384,199
Folyóiratok 37,940,908 36,591,533 34,899,671
Rádió 35,409,420 35,061,987 34,966,451
Köztér 39,663,381 42,511,567 41,601,730
Internet 32,019,750 33,247,033 37,287,082
Mozi 2,241,288 2,575,578 3,131,931
Indoor (beltéri) 440,137 499,650 481,075
Word-of-mouth (pletyka) 90,044 81,992 105,979
Teljes piac 680,431,833 805,915,744 885,645,680
*M1, RTL Klub, TV2

A hagyományos reklámfelületek birtokosai azonban még a gazdasági növekedést sem tudták meglovagolni. A napilapok reklámbevételei gyakorlatilag stagnálnak, a folyóiratoké és a rádióké még csökken is. Bár a nyomtatott kiadványok együttesen még mindig több mint a dupláját viszik el annak az összegnek, amennyit a hirdetők az interneten költenek el, viszont az online reklámbevételek folyamatosan nőnek. 2015-ben ez a bővülés meghaladta a 10 százalékot, és az internet immár stabilan nagyobb szeletet hoz el a reklámtortából, mint például a rádiók.

A köztéri hirdetési felületekre is egyre többet költenek a reklámozók, sőt, még a moziknak is sikerült növelniük a reklámbevételeiket. Listaáron ugyanakkor az M1, az RTL Klub és a TV2 2015-ben nem tudott annyit hozni, mint az azt megelőző évben. Ez viszont valószínűleg a politikai hirdetéseknek tudható be, amelyekkel a legszélesebb közönséget elérő, földi sugárzású tévécsatornákon ostromolják a legintenzívebben a választópolgárokat, hiszen 2013-hoz képest a földi sugárzású televíziós hirdetési felületen is több mint 10 százalékos volt a bővülés 2015-ben.

Megosztás: