Hasznos tippek | a sikeres cégvásárláshoz

Ahhoz, hogy a tranzakció gördülékenyen történjen, először alaposan fel kell térképezni az ideális célpontot.

A piaci pozíció megerősítésének vagy egy új piacra belépésnek bevett módja lehet a cégfelvásárlás. Ez arra is jó szolgálatot tehet, hogy az értéklánc egy nagyobb részének lefedésével csökkentsük a beszállítókkal vagy a vevőkkel kapcsolatos kockázatokat, és akár a cég vagyonának megosztására is alkalmas lehet. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a szándék és a gyakorlat nem minden esetben találkozik – derül ki a K&H tanulmányából.

Nem lehet megkerülni a házi feladatot

Miközben hazai szinten évente mintegy 100-150 cégfelvásárlás történik, és ezeknek a jelentős része a családi vállalatok körében, azt látni, hogy a sikeres akvizíció három alapfeltétele – az előre jól meghatározott stratégia, a stabil működés és a menedzsment motiváltsága – nem minden esetben valósul meg hiánytalanul. Ez pedig végső soron azt eredményezheti, hogy a hatalmas befektetett energia és tőke ellenére sem éri el a vállalat a kívánt célt.

A legfontosabb feladat a vásárlást tervező cégvezetők előtt, hogy alapos kutatómunkát végezzenek. Ez természetesen magába foglalja a pénzügyi és piaci működés vizsgálatát, de legalább ilyen fontos az adott cégre jellemző vállalati kultúra, illetve az is, hogy miként lehet – lehet-e egyáltalán – a két cég erőforrásait a leghatékonyabban összevonni.

Hiszen végső soron a felvásárlás eredményét a hosszú távon sikeres működésben lehet lemérni. A hazai vállalatok leggyakoribb hibája, hogy a nem megfelelő átvilágítás és értékelés miatt a felvásárló túlzott kockázatot vállal, és a tranzakció eredményeként elvárt hozamot az összevonás utáni cég nem képes megtermelni. A sikeres akvizíció másik gyakori akadálya pedig a felvásárlási folyamat pontos meghatározásának hiánya, mivel tapasztalataink szerint a folyamat nem megfelelő dinamikája esetén egyik vagy másik fél könnyen belefáradhat a procedúrába.

A szakemberek a felvásárlási folyamat eredményes lebonyolításában – cégmérettől függetlenül – szintén kulcstényezőnek tartják az integrációs terv meglétét. Ennek magába kell foglalnia a teljes procedúrát, onnantól kezdve, hogy milyen célok állnak a felvásárlási folyamat mögött, a piacfelmérésen és a saját tőke és idegen források optimális összehangolásán át egészen a két cég sikeres közös működési feltételeinek lefektetéséig.

Megosztás: