Gigantikus megtakarítás | 3D-vel

Minél bonyolultabb egy alkatrész, annál jobban megéri 3D-ben nyomtatni, egyes nagy cégek már több mint 5 milliárd dollárt spóroltak a technológiával.

Sokat fejlődött az elmúlt években az additív gyártás az iparban. A General Electric Minds & Machines fórumán Berlinben kiderült az is, hogy nemcsak prototípusok elkészítésére, hanem szériagyártásra is megfelelő, költséghatékony eljárást takar a 3D nyomtatás. A GE fejest ugrott a technológiába, felvásárolva a svéd Arcam és a német ConceptLaser cégeket is. Ezzel olyan tudás, szakértelem és nem utolsó sorban szabadalmak birtokosa lett, amivel megkerülhetetlen tényezővé vált az additív ipari eljárások piacán.

Az egyik legizgalmasabb előadást az a Joshua Mook tartotta, aki a GE Additive egyik innovációs vezetője, elsősorban repülőgép-hajtóműveket tervez. A vállalatnál természetesen nem szálbehúzásos műanyagnyomtatás zajlik, hanem lézeres és elektronsugaras technikával fémporból állítják elő rétegenként a készterméket. Általában 5 mikronos rétegvastagsággal dolgoznak, azt pedig, hogy a lézer vagy az elektronsugár erejét veszik-e igénybe, egyebek közt azon múlik, hogy hagyományos alkatrészt gyártanak-e, vagy olyat, amelyiknek nagyon magas hőmérsékletet kell elviselnie feladata ellátása közben.

Nem hobbinyomtatók

Az eszközök ma már nem hobbicélra szánt 3D nyomtatók, ezek a professzionális ipari készülékek lényegesen pontosabbak, gyorsabbak és persze sokkal drágábbak – hívta fel a figyelmet a GE szakembere. Csak a GE-nél több ezer nyomtató áll bevetésre készen, ennek is köszönhető, hogy sorozatgyártásra tudják használni a technológiát.

A fejlődéssel kapcsolatban elhangzott, hogy közel felére redukálódott a gyártási idő tavalyhoz képest, egy olyan alkatrészt, amit egy évvel korábban még egy hónapig nyomtattak, ma már két hét alatt elkészítenek. A sebesség mellett az is fontos szempont, hogy a hagyományos eljárásokhoz képest sokkal kevesebb a szemét, illetve a sérülések és a hibás alkatrészek száma. Ezt például azzal érik el, hogy a lézerfej minden réteget követően szöget vált, emiatt nem fordulhatnak elő az egész modellen elhúzódó hibák.

Bonyolultság kontra 3D

Két évvel ezelőtt készült el az első üzemkritikus 3D nyomtatott alkatrész: elmondható, hogy minél bonyolultabb egy alkatrész, annál jobban megéri a technológia használata. A GE mostanra 5 milliárd dollárnál is többet takarított meg az újfajta eljárások beépítésének köszönhetően.

Megosztás: