Waze | A legjobb gyorsító

A tájékozódásban mi másra is támaszkodhatnánk, mint az okostelefonunkra? Például egy közösségi navigációs szoftverre!

Soha nem volt még ennyire egyszerű A pontból B pontba autó segítségével eljutni, hiszen az okostelefonoknak köszönhetően virágkorukat élik a különféle navigációs szoftverek, amelyekért nem feltétlenül kell súlyos tízezreket fizetnünk. Belföldön az is elég, ha rendelkezünk mobilinternet előfizetéssel. A három legnagyobb okostelefonos platformnál (Android, iOS, Windows Phone) gyárilag is adottak a lehetőségek, de a legjobban ebből a szempontból a Windows Phone áll, amelyben internetkapcsolatot nem igénylő (offline) navigációra is adódik lehetőség.

Naprakész infók

Az okostelefonnal történő navigáció azonban nemcsak azért érdekes, mert mindenki számára elérhető és nem kell hozzá külön eszközöket beszerezni, hanem azért is, mert a mobiltelefonokban SIM-kártya dolgozik, azaz képesek két irányba kommunikálni. Az adatokat tehát nem csupán fogadni, hanem küldeni is tudjuk velük, ez pedig korábban elképzelhetetlen lehetőségeket teremt a navigációs szoftvereknél. Aki most találkozik először a közösségi navigáció fogalmával, valószínűleg e sorok olvasása közben is elkezdte végiggondolni a forgalmi információk megosztásával kapcsolatos lehetőségeket – nem véletlenül. A határ – a mindenhol elérhető, gyors mobilhálózatoknak köszönhetően – a csillagos ég.

Minimál adatforgalom

A közösségi részhez ugye nincs sok köze, de az efféle szolgáltatásoknál adottság, hogy a térképeket nem feltétlenül kell a telefonunkon tárolnunk, hiszen a szoftverek képesek az internetről is letölteni az épp használt szeleteket, mint ahogy azt a Google Maps is teszi. Az előny itt általában az ingyenesség, és az, hogy a térképek nem foglalnak helyet a belső tárhelyünkből. Hátrány viszont, hogy külföldön roamingolva nem biztos, hogy ezért szeretnénk fizetni. Belföldön mindenesetre praktikus megoldás egy online navi használata, hiszen szinte elenyésző adatforgalmat generál. Ha valaki napi 8-12 órát használja folyamatosan, akkor a hónap végére nagyjából negyed gigabájtnyi (250 MB) adatforgalomra számíthat mondjuk a Waze nevű szoftverrel.

Waze-esek egymás közt

A szóban forgó alkalmazás az egyik legnépszerűbb ilyen szoftver – ennek fényében nem is csoda, hogy 2013-ban közel egy milliárd dollárért felvásárolta a Google. Részben integrálta a forgalomra vonatkozó adatok megjelenítését a Google Mapsbe, de ettől függetlenül külön applikációként érhető el Androidra, iOS-re, Windows Phone-ra és Blackberry 10-re is, hiszen néhány funkció (például a forgalmi akadályok beküldése, a leggyorsabb útvonalak kiválasztása, stb) még mindig csak a külön alkalmazásban érhető el.

Használata mellesleg pont olyan, mint egy átlagos navigációs szoftveré, de a megjelenő adatokban komoly különbség az, hogy naprakész és a legtöbb esetben pontos forgalmi információkat is kapunk. Ezeket a felhasználók (köztük mi is) töltik fel automatikusan, anonim módon a hálózatnak. Ha valahol a megengedettnél sokkal lassabb sebességgel haladunk, a Waze tudja, hogy dugóba kerültünk. Ezért az adott útszakaszt a narancssárga és a piros közötti színskála valamely árnyalatával jelöli a helyzet komolyságának megfelelően, a többi felhasználót pedig igyekszik elterelni arról az útról. Ha megállunk, a szoftver rákérdez, hogy szándékosan tettük-e, vagy a dugó eredményeként ácsorgunk – utóbbi esetében az adatok szintén felkerülnek a térképre. Persze manuálisan is oszthatunk meg információkat balesetről, traffipaxról, rendőri ellenőrzésről, úttorlaszról és sok másról is, a többi user pedig látni fogja, hogy mikor jelentettük az eseményt. Amikor egy ilyen bejelentés mellett elhaladunk, vissza is jelezhetünk, hogy még mindig aktuális-e, ezzel is segítve a többi Waze-es haladását.

A tökéletes térképekért!

Az okostelefonok nemcsak a forgalmi információk, hanem a térképek pontosításában is hasznos eszközök. Egy jól működő navigációs szoftver esetében ma már elvárás, hogy a térképhibákat jelenthessük, azaz szólhassunk például akkor, ha az egyirányúnak jelölt utca a valóságban kétirányú. Ezek az információk persze nem jelennek meg egyből a térképen, hiszen ha így lenne, akár egy rosszindulatú felhasználó tönkre is tehetné a térképállományt, de ha valami miatt sokan szólnak, akkor a hiba valószínűleg hamar javításra kerül.

Megosztás: