Ütött | a fitneszórák ideje

Az okosórák sportos generációjának tagjai bárkit kimozdítanak a fotelből, és egészségesebb életmódra sarkallják. Mutatjuk, mit is tudnak ezek a kütyük!

Hazánkban a fitnesz kifejezésnek van egy valójában nem létező jelentése: sokan ugyanis a nők által preferált sportokat, mozgásformákat azonosítják ezzel a szóval. Pedig a fitnesz csupán egy életforma, amely a jó fizikai erőnlétről, a szív, a tüdő és a keringési rendszer teljesítőképességének fejlesztéséről, az egészséges életmódról és az esztétikus külsőről szól. A fitnesz tehát valahol a sportolás szinonímája, ahhoz pedig lassan hozzászokhatunk, hogy ha ez a téma előjön, akkor bátran beszélhetünk különféle okoskütyükről is.

Egyre több, egyre olcsóbb

Még olyan, viszonylag extrémnek mondható készülékek is kaphatóak hazánkban, mint az okostelefonnal kommunikáló szobamérleg, de a fő csapásirány alapvetően nem ez, hanem a különféle viselhető eszközök. Korábban írtunk már a Polar Loop nevű kütyüről, de ezen kívül is egyre több gyártó érkezik a piacra hasonló kiegészítőkkel, amelyek ára ebből adódóan folyamatosan csökken.

Következő lépcsőfok

A lépésszámláló karperecek (mint a Polar Loop) továbbra is jó kezdőlépést jelentenek az egészségesebb életmód felé, de nem lehetnek végállomásai a folyamatnak. A következő evolúciós lépcsőt ugyanis a kimondottan sportoláshoz használható okosórák jelentik. Ezek szintén egyre több gyártó kínálatában elérhetők, egyelőre nem a nagy okostelefongyártók vezetik a piacot, sokkal inkább a külön erre specializálódó cégek, mint például a fentebb említett Polar, de nem lehet elmenni a Fitbit, a Garmin, a Jawbone vagy a Misfit termékei mellett sem.

Sport + okosóra = ?

Milyen legyen a sportolást segítő okosóra? A masszív, strapabíró kialakítás nyilván feltétel, ahogy a könnyű és kényelmes anyagokból való felépítés is. Fém- vagy bőrszíjas óra nem alkalmas erre a feladatra, a szíj tehát akkor jó, ha valamiféle gumiból készült és lyukacsos, hogy szellőzzön. A komolyabb modellek esetén a beépített GPS-vevő megléte sem kérdéses, futásnál rendkívül hasznos látni, hogy milyen távolságot tett meg az ember, mekkora emelkedőt küzdött le, milyen sebességgel. Ezek az adatok pedig akkor a legpontosabbak, ha műholdas navigáció alapján kalkulálják őket, a giroszenzoros mozgásérzékelők nem adnak elég egzakt eredményt és nem mutatják az emelkedést. Az egyszerűbb kiegészítők sokszor az okostelefon GPS-ét használják, de nem minden futó szeretné a telefonját is magával vinni az edzésre. A legjobb megoldás az lenne, ha az órájára bízhatna mindent.

A pulzust is számolja

Profi, de akár amatőr sportolók esetében is elengedhetetlen lehet a pulzusmérés. A gyártók ennek pontosságáról mást és mást gondolnak. A Samsung és a TomTom például csuklónál mér, a Polar mellkaspántot használ, az óráik ezzel kommunikálnak. Mindkét verzió mellett felhozhatók érvek: a szíjak valószínűleg pontosabban mérnek, de macerásabb őket felvenni és egyesek számára kényelmetlenek lehetnek. Az viszont biztos, hogy a pulzust látni kell, egy fitneszórától pedig elvárható, hogy kritikus értékek esetén riassza a felhasználót, illetve az okostelefonon keresztül naplózza az eredményeket. A jelenleg piacon lévő megoldások ebben profik, részletes, személyre szabott edzéstervek alapján dolgozhat „velük”, az adatok pedig kényelmesen használható felületeken nézhetők vissza.

Megosztás: