Okosodó otthonok | A Google és a termosztát esete

A technológiai vállalatok között nemcsak az új fejlesztések, hanem az új üzleti modellek is hódítanak. A nagy hal megeszi a kis halat, a kis hal pedig világhírű lesz.

Az elmúlt évek „smart”-trendjeit látva

különösebb kockázat nélkül kijelenthetjük: Fogj egy felfutóban lévő terméket, gondold át reálisan mekkora növekedési potenciál van benne, és mikorra éri ezt el, a remélt profitot duplázd meg, miközben az ehhez szükséges időt felezd el…

A Home automation,

vagyis az okosotthon-jelenséggel sincs ez másképp. Megkímélve a kedves olvasót az iskolás történelmi áttekintéstől, legyen elég annyi, a fogalom egyáltalán nem ismeretlen évek – sőt, évtizedek – óta. A fejlődés azért izgalmas itt, mert a technológia az új, látványos (kényelmes, fenntartható, szórakoztató stb. ) megoldások felvonultatása mellett a költségek csökkentését és így a potenciális felhasználói bázis drámai növekedését hozta el.

Megint egy startup

2010-ben alapították azt a céget, amely bemutatta a Nest nevű termosztátot. A Nest Labs termékeiben a legfontosabb innovációs momentum az internet-kapcsolódás volt, amire aztán rengeteg konkrét, smart funkcionalitás épült. 2014 januárjában a Google bejelentette a cég felvásárlását mintegy 3.2 milliárd dollár értékben Ez volt a második legnagyobb akvizíció (az első a Motorola felvásárlása) Mountan View-ban.

Felvetődik a kérdés, hogy mi a célja a keresőóriásnak egy füstérzékelőket, termosztátokat gyártó cég felvásárlásával, különösen ilyen őrült pénzért, de jelen témánkon ennek kifejtése jócskán túlmutatna. Legalább ilyen érdekes belegondolni, mennyiben segíti a technológia terjedését és ismertségét egy egészen eltérő üzleti modell alapján működő óriáscég megjelenése.

Mi volt a Nest Labs modellje?

Bevétel az eladott készülékekből és B2B integráció. Azaz beépülni meglévő üzleti megoldásokba, és a készülék legfőbb erényét, a széles kompatibilitási képességet kihasználva egyéb okosotthon megoldások irányítójává válni. Mi a Google üzleti modellje? Teljes körű online és immár fizikai jelenlét erősítése a felhasználók életében. Minél több adat gyűjtése és egy ezzel tökéletesített hirdetési modell működtetése. Mindez jó illeszkedik a Google Internet of Things, Big Data irányt célzó stratégiájába, ami végső soron minden digitális eszköz internetre kapcsolását és az ebből kinyert adatok hatékony felhasználását jelenti.

Ma még csak sejtéseink lehetnek arról,

hogy egy olyan kommunikációs potenciállal rendelkező cég, mint a Google mekkora felhajtóerőt jelent az okosotthon eszközeinek, de könnyű elképzelni. A digitális életünket körbevevő Google-szolgáltatások és a lakásunk fűtési, világítási vagy éppen biztonsági kontrolljának összeházasítása izgalmas lehetőségeket hordoz magában. Természetesen a nagy cégek térnyerése ezen az új területen csak egy a trendet erősítő jelek közül. A Home Automation hamarosan a mainstream piac mindennapi szereplőjévé válik.

De mi az a Nest Termosztát?

Ex-Apple mérnökök munkája. Internetképes és öntanuló. Szóba áll a hűtővel, irányítja a kazánt, a mosógépet. Figyel a külső hőmérsékletre, észben tartja, mikor indulunk el otthonról, és még sorolhatnánk. A konszenzusosan szép eszköz zöld levél ikonja az energiatakarékosság védjegyévé vált. Az eszközhöz természetesen webes felület is tartozik, ahol minden adatot, statisztikát megtalálunk energiafogyasztásunkkal kapcsolatban. Szenzorai segítsével képes érzékelni az emberi jelenlétet, páratartalmat. Körülbelül 50.000 forintért a miénk lehet, ha például az Amazonról rendeljük meg.

Megosztás: