Laptop | a repülő fedélzetén

Hatalmas a vita Európa és Amerika közt, felvihető-e a laptop a repülőgépek fedélzetére.

A korábban bevezetett, a repülőgépek fedélzetére érvényes laptoptilalmat az Egyesült Államok hatóságai közel-keleti és észak-afrikai országok után nagy valószínűséggel kiterjesztik az Európából érkező járatokra is – így szólt még pár hete a Reuters hírügynökség jelentése. A hír kiszivárgásakor a források szinte biztosra vették az intézkedést, ám Európában olyan óriási felháborodás fogadta a tervezetet, hogy ez elmaradt, és többoldalú tárgyalások indultak a napokban.

Az ügy még tovább húzódik, ugyanis az amerikai és az európai illetékesek a napokban közölték, hogy nem vezetik be a szigorítást – de a Trump-kormányzat képviselői azt is hangsúlyozták, hogy véglegesen nem zárják ki ennek lehetőségét. A légitársaságok szövetsége és a repülőterek európai tanácsa szorgalmazza egy alternatív megoldás kidolgozását, mivel úgy vélik, hogy a raktérben kis helyen összezsúfolt, felügyelet nélkül maradó elektronikus eszközök komoly kockázati tényezőt jelentenének.

Nem zörög a haraszt

A folyamatos és “egymásnak feszülő” tárgyalásokon feltehetően arról is szó esik majd, hogy a járatokon akár több száz lítium-ionos akkumulátor is lehet a készülékekben, és ez szakemberek szerint a tűzveszély miatt jelentős kockázat, illetve az is, hogy a tiltás következtében előálló ellenőrzési és logisztikai feladatok megoldása bonyolultabbá teszi a légitársaságok munkáját, így költségnövekedést is okoz.

Szakértők szerint a tűzveszély és a logisztika csupán ürügy. Úgy tudni, az Iszlám Államba beépült izraeli hírszerzés derítette fel és juttatta az amerikaiak tudomására, hogy terroristák a fedélzetre felvitt laptopokkal is támadhatnak utasszállító gépeket. Amennyiben mégis az intézkedést bevezetik, az rengeteg embert érintene, lelassítaná a beszállást, sőt – legalábbis az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség szerint – más biztonsági kockázatokkal járna együtt.

Óriási késések

Az Egyesült Államokat mintegy 4300 nemzetközi járat érinti naponta. Ez összesen 560 ezer, éves szinten pedig több mint kétszázmillió utast jelent. Ehhez hozzá kell még számolni számos átszállót. Ha például egy magyar utas Amszterdamon át utazik Budapestről Amerikába, már az amszterdami gépen a csomagtérben kellene elhelyeznie a laptopját, hiszen Hollandiában már nem rakhatja át.

A légitársaságok és a repülőterek becslése szerint járatonként egy-két órás, tehát hatalmas késedelmet okozhat egy több száz férőhelyes Airbus vagy Boeing beszállításakor, ha minden utasnak ilyen szempontból át kell vizsgálni a poggyászát. A laptopok biztosítási kérdéseket is felvetnek. Honnan lehet tudni, hogy egy laptop nem károsodott már azelőtt, hogy betették volna a csomagba? Megbízunk-e a csomagkezelő cégekben? Egyelőre totális káoszról beszélhetünk, a kérdés igen-igen sok utazót érint.

Megosztás: