Lángoló telefonok | A Samsung Galaxy Note7 bukása

Még mindig nem lehet pontosan tudni, mi lehetett a probléma oka, de az már most látszik, hogy a dél-koreai vállalatnak hatalmas PR-csapást jelent a történet.

Október közepén a Samsung bejelentette, hogy végleg leállítja a Galaxy Note7 készülékek értékesítését, a már eladott készülékeket pedig bevonja és visszafizeti azok vételárát. A cég részvényei ezt követően mintegy 10 százalékot estek, ami mintegy 20 milliárd dollárnyi értékcsökkenést jelent, de valószínűleg nem ez a történet lényege: a vállalat túl fogja élni a helyzetet, de tagadhatatlan, hogy ez az idei év egyik legfontosabb híre a telekommunikációs iparágban.

A vállalat augusztus elején mutatta be az új csúcskészülékét, amely nagyszerű fogadtatásban részesült; a sajtó és a felhasználók egyaránt rajongtak érte, utóbbiak augusztus végétől ugyanis már meg is vásárolhatták a csúcskészüléket a nagyobb piacokon. Azonban gyakorlatilag pár nap után felfüggesztették a készülék árusítását, mivel több tucat telefon gyulladt ki világszerte, amelynek híre gyorsan be is járta a különféle médiacsatornákat. Persze sok újságíró félreértette a helyzetet, a készülékek ugyanis nem felrobbantak, hanem nagy hőmérsékleten leégtek, ami persze szintén nem egy kívánatos dolog, de az biztos, hogy a Note7-ek nem változtak bombává. A kommunikáció gyors volt, a gyártó vállalta a hibát, akkor még úgy látszott, hogy egy bizonyos beszállító akkumulátorai okozták a problémát, amelyek ráadásul nem is minden piacon kerültek forgalomba. A megoldásnak a készülékek visszahívása és cseréje, vagy új akkumulátor behelyezése oldotta volna meg.

Azonban hamar kiderült, hogy sajnos az akkumulátorcsere sem oldotta meg a problémát, a már biztonságosnak minősített, úgynevezett zöld akkumulátoros készülékek közül is voltak, amelyek lángra kaptak, úgyhogy a vállalatnak nem volt más választása, mint a gyártás és az értékesítés leállítása és a teljes visszahívás. A telefonokat pedig értékegyeztetéssel S7 és S7 edge modellekre lehet cserélni, a Note7 teljesen eltűnik mindenhonnan. Egyes pletykák szerint a további incidensek elkerülése és a készülékükhöz ragaszkodó felhasználók ösztönzése érdekében a forgalomban lévő darabok letiltásra is kerülnek majd a hálózatokról.

Ugyanakkor a több milliósra saccolt készülékvisszahívással kapcsolatban még mindig sok kérdés van. A letiltás nem biztos, ahogy egyelőre azt sem lehet tudni, hogy egyáltalán mi okozza a problémát, elméletek tömkelege látott már világot a túl kicsi tokba zsúfolt akkumulátorról, a rövidzárlatra hajlamos cellákról, illetve arról, hogy az egész a lekerekített szélű kijelző miatt van, de a koreaiak egyelőre nem adtak ki hivatalos választ, talán azért, mert még ők sem tudják, hogy mi lehet a háttérben. Ezzel együtt persze komolyan gondolják, hogy mindenkinek vissza kell vinnie a szinte új Note-ját, egy szoftverfrissítéssel például az akkuk maximális kapacitását 60 százalékra korlátozták, azt viszont egyelőre szintén nem lehet tudni, hogy van-e olyan opció, amivel távolról, a felhasználók beleegyezése és szoftverfrissítés nélkül is használhatatlanná tudnák tenni az okostelefonokat.

Mindez persze egy nagyon erős pofon a Samsungnak, és valahol a teljes iparágnak is, bár a konkurens gyártók eladásaira nyilván jó hatással lehet az, hogy a piacvezető ilyen helyzetbe került. A minőségbiztosítás kérdése mindenesetre újra reflektorfénybe került minden okostelefonnal kapcsolatban. Elsősorban persze a Samsungot érintik a kérdések: hogyan fordulhatott elő, hogy ilyen meghibásodási aránnyal forgalomba kerülhettek a készülékek, illetve miként történhetett, hogy a már javított készülékek sem voltak biztonságosak? Sokan a cég kommunikációjával sem voltak elégedettek, kritika érte a vállalatot a transzparenciával kapcsolatban, nem mindenki számára volt egyértelmű az állásfoglalásuk, illetve még mindig nem lehet tudni, hogy mi okozta a problémát. A nagy kérdés ma már az, hogy valaha kiderül-e, illetve hogy lesz-e még valaha Note készülék a kínálatukban.

Megosztás: