Karnyújtásnyira | a virtuális valóság

Mi lenne, ha az ember kiszakadhatna saját környezetéből, és interakcióba léphetne a számítógépek világával?

Akikre a Facebook is lecsapott

Ha pusztán a definíciót nézzük, arra juthatunk, hogy a számítógépes játékok is virtuális valóságok, amelyek ráadásul egyre élethűbbek, de manapság nem ennek kapcsán érdemes a témáról szót ejteni. Az állóvizet ugyanis az Oculus VR nevű kaliforniai cég kavarta fel, amit még 2012-ben alapítottak (közösségi finanszírozással gyűjtötték össze a működésükhöz szükséges pénzt), de azóta rengeteg minden történt velük. Egyrészt csatlakozott hozzájuk a 3D játékok és számítógépes játékmotorok legelismertebb fejlesztője és úttörője, John D. Carmack. Másrészt 2014 márciusában a Facebook 2 milliárd amerikai dollárért felvásárolta a vállalatot.

Mitől olyan izgalmas ez a cég?

A fő csapásirányt az Oculus Rift nevű termék jelenti, amelynek hosszú várakozás után ma már végleges változata is elérhető. Egy fejre csatlakoztatható eszközről van szó, amelybe kijelzőt építettek. A ketyere – speciális lencserendszerének köszönhetően – úgy vetíti a képet viselője elé, mintha az a valóság lenne. Igaz, jelenleg még csak Full HD felbontásról beszélhetünk (ami szemenként 960 x 1080 pixelt jelent), és ez azért jelentősen pixelesebb a valóságnál. Ezzel együtt az eszköz folyamatosan monitorozza az ember fejmozgását, aki a virtuális térben ennek segítségével nézelődhet: magyarán a megjelenített kép annak megfelelően változik, hogy merre forog a felhasználó. Az egészben az a döbbenetes, hogy mennyire jól működik.

Ez nem a valóság?

A 100 fokos látószöget biztosító rendszer használata hihetelen élményt nyújt. Aki felveszi, pillanatok alatt elfelejti, hogy nem a valóságot látja. Az elképzelhető felhasználási területek egészen változatosak. A legevidensebbek egyelőre a játékok, de valószínűleg egy olyan interaktív film is hihetetlen élményt nyújtana, amelyben a nézők az események részesei lehetnének, kvázi belülről szemlélve azokat. Könnyen előfordulhat, hogy később az oktatásban is szerepet kapnak az Oculus Rifthez hasonló eszközök.

Megosztás: