Ha felveszi a szemüveget | egy új világba lép be

Lezajlott egy forradalom úgy, hogy sokan észre sem vették. A virtuális valóság a jövő egyik – jó eséllyel – legjelentősebb technológiai fejlesztése, amelyről az emberek többsége azt sem tudja, hogy egyáltalán létezik.

Pedig él és virul, nemcsak a tudományos-fantasztikus könyvekben. Viszonylag egyszerű definiálni, hogy miről van szó: egy mesterségesen létrehozott világról, amelynek mesterséges létével a felhasználók (elvileg) végig tisztában vannak. (A fogalmat nem szabad tehát összekeverni a Mátrix-filmtrilógiában jól bemutatott szimulált valósággal.) A virtuális valóság fogalomköre nagyon tág, a számítógépes játékok is ide tartoznak, épp ezért az elmúlt évtizedekben rengeteg cég és szakember próbálkozott valami olyasmivel, ami végül többek között az okostelefonok rohamléptű fejlődésének köszönhetően vált ténylegesen elérhetővé. Valósággá.

A Samsung lett a nyerő

Az első megdöbbentően élethű virtuális valóságot nyújtó szemüveget ennek megfelelően egy telekommunikációs berkekben is jól ismert cég, a Samsung dobta piacra, bár a fejlesztésben segítette őket az Oculus VR nevű cég, amelyet 2012-ben alapítottak és 2014-ben adtak el a Facebooknak 2 milliárd amerikai dollárért. Efféle szemüvegek készítésével tehát nagyjából 3-4 éve foglalkoznak, de a koreai vállalattal közösen fejlesztett Gear VR nevű szemüveget leszámítva még nincs végleges, kereskedelmi forgalomban kapható termékük, a számítógépekkel is használható szemüvegük egyelőre fejlesztői változatban érhető el. Sok összetevő együttállása kellett ahhoz, hogy pont a Samsung lehessen az a vállalat, amelyik ilyen nagyot tud lépni ezen a sokak által izgalmasnak gondolt területen. De ha nem lennének olyan okostelefonjaik, amilyeneket a jelenlegi portfóliójukban kínálnak, akkor ez szintén nem valósulhatott volna meg.

Gigantikus szemüveg okostelefonnal

A virtuális valóság és a Gear VR tipikusan az, amiről lehet ugyan írni, de a hatását és nagyszerűségét csak azok fogják igazán megérteni, akiknek lehetőségük is nyílik kipróbálni. Egy futurisztikus kinézetű, óriási nagy szemüvegről van szó. Viszonylag kevés elektronika van benne, a legfontosabb komponensek azok a lencsék, amelyeken keresztül a felhasználók a szemüvegbe bepattintható okostelefon képernyőjét láthatják. Jelenleg a Samsung Galaxy Note 4-hez, a Galaxy S6-hoz és a Galaxy S6 edge-hez érhető el Gear VR szemüveg, a Google Cardbox projektjével ellentétben itt nem egy univerzális megoldásról van szó, már csak azért sem, mert a tartalmak megjelenítéséhez olyan erős hardver szükséges, amit jelenleg csak a tényleg csúcskategóriás készülékek tudhatnak magukénak.

Semmi sem lehetetlen

Ha az okostelefon a helyén, a szemüveg pedig a felhasználó fején, megszűnik a külvilág, fény ugyanis csak a kijelzőből jut a pupillákba, általa pedig már egy mesterséges világba nyerhetünk betekintést. A lehetőségek elvileg végtelenek innentől kezdve. Lehet például filmet nézni, de nem úgy, mint ahogy egy televízión, hanem mintha egy szimulált moziteremben, vagy akár a Holdon lennénk közben. A megoldás lényege ugyanis az, hogy a szemüvegben lévő szenzorok folyamatosan követik az ember fejmozgását, az okostelefon pedig annak megfelelő képet vetít, hogy épp merre nézünk. A szóban forgó moziteremben tehát nem csak a vásznat lehet látni, hanem ha hátra fordulunk, a (nem létező) székünk háttámláját csodálhatjuk meg, míg oldalra pillantva a többi üres széket vehetjük szemügyre. De ebben a teremben minden más részlet is kidolgozott, a fényviszonyok élethűek, a (nem valóságos) falak olyan színben pompáznak, amilyenre a (szintén nem létező) vásznon futó film festi éppen. Hihetetlen élmény 360 fokos kamerákkal rögzített természetfilmeket, városokat bemutató anyagokat nézni ezzel: szabadon foroghatunk körbe, elveszhetünk a részletekben vagy nagyban szemlélhetjük az eseményeket. Színházi előadásokat, koncerteket is követhetünk, akár változtatható kameraállással, mondjuk a színpadon lévő zongoráról. Nem egyszerű ilyesmit megtapasztalni, pár perc alatt bárki könnyedén elfelejtheti, hol húzódik a határ a valóság és a virtualitás között.

Ki „vehet” belépőt az új világba?

A virtuális valóságról nehéz írni, de azt sem szabad kijelenteni, hogy mindenképp ki kell próbálni. Veszélyes játék, hiszen a technológia még mindig nem kiforrott, a benne lévő lehetőségekkel kapcsolatban pedig még a szakemberek sem mernek találgatásokba bocsátkozni. Az viszont biztos, hogy gyerekek kezébe nem való, ők ugyanis nem biztos, hogy képesek feldolgozni a világok közti különbséget. Remélhetőleg ezzel a gyártó cégek is tisztában lesznek majd.

Megosztás: