Biztonság az utakon | Beépített segélyhívó az Opel autóiban

A német gyártó az elsők között épít be modern szenzortechnológiára építő, automata segélyhívó-rendszert a járműveibe.

Nincsen különösen nagy médiavisszhangja annak, hogy a jelenlegi tervek szerint 2018 tavaszától minden Európai Unióban eladott, új személygépjárműnek képesnek kell majd lennie arra, hogy baleset esetén automatikusan értesítse a hatóságokat, kommunikálva feléjük a saját pozícióját és a baleset jellegét is.

Az Opel elébe ment a dolognak és idén ősztől Magyarországon is sok autójába beépíti az OnStar elnevezésű szolgáltatáscsomagot, amely az Unió által előírtakon túl egyéb funkciókat is tartalmaz. Azt egyébként egyelőre nem lehet tudni, hogy az OnStar megfelel-e majd az Unió által előírt feltételeknek, lévén a részletes tervet egyelőre még nem dolgozták ki, úgyhogy a gyártó részéről némi bátorságra, vagy legalábbis a vásárlóik iránti elkötelezettségre is vall a döntés.

Az OnStar meglétére kevés dolog utal. A témában jártas autórajongók talán észreveszik a korábbinál kicsit vaskosabb tetőantennát, illetve viszonylag egyértelművé teszi a szolgáltatáscsomag jelenlétét a középső tükör felett található gombpáros is, amelyek egyikével segítséget hívhatnak a bajba jutott autósok, míg a másikkal a telefonos ügyfélszolgálatot érhetik el.

A segítségkéréshez persze nem feltétlenül szükséges megnyomni a gombot, a bizonyos határértékeket túllépő ütközések során automatikus a folyamat, az autó magától továbbítja az információkat. A gomb segítségével ugyanakkor a sofőr vagy az utasok is kezdeményezhetik a hívást, ilyenkor az OnStar ügyfélszolgálatos kollégái 5 percen keresztül próbálják meg elérni az autóban ülőket, hogy érdeklődjenek a sérülések mértékéről a megfelelő segítséget küldéséhez, de ha ezen időtartam alatt nem tudnak beszélni senkivel, akkor a járműben található szenzorok adataira támaszkodva értesítik a hatóságokat.

Mivel az internetelérés adott, a gyártó más szolgáltatásokat is belerakott az OnStarba, a tulajdonosok letölthetnek egy okostelefonos alkalmazást is, amelyben ellenőrizhető az abroncsnyomás, az üzemanyag-mennyiség és az olajélettartam, de lekérhető a legutóbbi utazás során történt fogyasztás is. Az autó továbbá a távolból is nyitható/zárható, megszólaltatható a duda (ami főleg azoknak a vezetőknek jön jól, akik rendszeresen elfelejtik, hogy hol parkoltak), valamint az okoskészüléken tervezett útvonalterv is átküldhető a beépített navigációs rendszerre. A felület ráadásul asztali számítógépről vagy laptopról is elérhető.

Az említett szolgáltatások nyilván céges környezetben is nagyon hasznosak, hiszen a munkaadó a megfelelő jogi környezet biztosítása után lekérdezheti az autói pozícióját, feltéve, hogy a sofőr a szintén a járműben található, dedikált gomb segítségével nem rejti el a pozícióját az alkalmazást vagy a webes felületet használók elől; baleset vagy lopás esetén persze a távolról felülbírálható a rejtőzködő üzemmód.

Az autólopás esélye is minimálissá válik, az OnStar ugyanis nem egy utólag beépíthető modul, hanem a járművek szerves része. Nem lehet kiszerelni, nem lehet feltörni, illetve ha valaki hozzá is férne, a gépjármű fölött nem vehetné át az uralmat, az OnStar ugyanis rendszer többi részétől elkülönítve van jelen, fizikailag és működésében is. Egy efféle megoldás persze komoly mérnöki munkát igényel, épp ezért nem is elképzelhető, hogy a jövőben akár OnStarral, akár eCallal lássák el a régebbi járműveket.

A telefonos ügyfélszolgálati rendszer kvázi csak hab a tortán, ugyanakkor nagyszerűen mutatja, hogy az OnStar nem egy prémium termék, nem csak luxusautókban elérhető. Épp ezért nem is asszisztens-szolgáltatásra kell gondolni, de a biztonságos utazáshoz hozzá tudnak járulni. Ha például kigyullad egy hibajelző lámpa, távolról meg tudják mondani, hogy mennyire nagy a baj, illetve arra is lehetőség van, hogy egy bediktált címet bevigyenek az autó navigációs rendszerébe, vezetés közben gépelni ugyanis elég veszélyes dolog.

Megosztás: