Álljon fel | a fotelből!

Egy vállalkozó napirendjébe nem könnyű beépíteni a sportot, de az okoseszközök ebben is segíthetnek.

Az okostelefonon elérhető applikációk segítséget nyújtanak abban, hogy elkezdjük a mozgást és abban is, hogy később meg tudjuk őrizni a kitartást. Viszont ahogy egy jó üzletbe, úgy a sportolásba sem szabad adottságaink, korlátaink ismerete nélkül beleugrani.

Ha Önt az őrületbe kergetik azon ismerősei, akik folyamatosan megosztják a Facebookon, hogy mikor és merre futottak, milyen volt az átlagsebességük, mekkora emelkedőkkel küzdöttek meg, akkor talán első körben nem rajong az edzést segítő applikációkért. Ettől függetlenül bátran kijelenthetjük, hogy az efféle szoftveres megoldások teszik valóban okossá az okostelefonokat, és pont annyival használják ki jobban az elképesztő tudású készülékekben rejlő lehetőséget, amennyivel a Microsoft Office komolyabb szoftver az Angry Birds aktuális kiadásánál.

Az ülőmunka áldozatai

Mielőtt belemennénk abba, hogy miként is működik mondjuk az Endomondo vagy a Runtastic, tisztáznunk kell ezen alkalmazások létezésének és sikerének okát, ami nem más, mint a mozgáshiány. Valószínűleg Önök között is szép számmal akadnak olyanok, akik pontosan tudják magukról, hogy keveset mozognak, vagy legalább ismernek olyanokat, akik az ülőmunka áldozatai. A 10 óránál is többet az irodában robotoló, de a mozgás örömét nem igazán ismerő emberek számára pedig nem teljesen egyértelmű, hogy miért is jó futni, sétálni, biciklizni. Motiváció kell, az okostelefon pedig pont ezt tudja megadni.

Taps a fülben

Ez az inspiráció szigorúan nézve nem is technikai jellegű. Sokak számára ugyanis a sporttal töltött idő listázása és annak megosztása, illetve a közösségi média csatornáin keresztül érkező visszajelzések jelentik azt a lökést, amiért a következő alkalommal is elmennek futni, pedig semmi kedvük hozzá. Már az is jó érzés, ha pár ember lájkolja a teljesítményt, a futás közben hallható taps, a bátorító hozzászólások pedig benzinként hathatnak a sportolással ismerkedőre. Persze az is motiváló, hogy térképen láthatjuk a bejárt útvonalat, hozzávetőleges kalkulációt kapunk az elégetett kalóriákról, hogy a szoftverek különféle feladatokat tűznek ki célul elénk.

Kérdezze meg orvosát…!

Ez utóbbi viszont az okostelefonnal történő edzés egyik legnagyobb veszélyforrása is. A sétán kívül gyakorlatilag az összes repertoárban lévő mozgásformával árthatunk magunknak, ha nem tudjuk, hogy a testünknek mire van szüksége és mit bír. Hiába tűzi ki az alkalmazás számunkra, hogy fussunk tíz kilométert, ha túlsúlyosak vagyunk, nem a megfelelő felszerelést választjuk, vagy akár már a lábainkat is rosszul rakjuk. Épp ezért komolyabb edzés kezdete előtt feltétlenül érdemes konzultálni orvossal, személyi edzővel, vagy legalább egy olyan baráttal, aki tényleg jártas ezen a területen. Már amatőr szinten is érdemes beszerezni egy mellkasra rögzíthető pulzusmérő övet, hogy egészséges keretek között tudjuk tartani szívritmusunkat edzés közben. Nem árt tudni, hogy napi gyakorlatban a percenkénti 50-60 és 120 közötti pulzusszám tekinthető normálisnak, a maximális szívfrekvenciát pedig úgy számolhatjuk ki, ha 220-ból kivonjuk a saját életkorunkat. 50 éves korban tehát nem szabad a pulzusunknak 170 fölé mennie, még akkor sem, ha egy edzést segítő okostelefonos alkalmazás olyan teljesítményt vár el, ami ezt indukálja. Vannak persze olyan okos kiegészítők, amelyek a csuklón keresztül mérik a pulzusunkat, de ezekre az adatokra közelítő értékként kell gondolnunk; a pontos szívritmusmérés kizárólag a szívünk körüli területen történhet, tehát az egzakt szám meghatározásához mellkasra rögzíthető eszközt kell felhelyeznünk.

Lehetőségek

Hogy milyen szoftvert használunk, az szinte kizárólag szimpátia kérdése, az ismertebb megoldások (Endomondo, RunKeeper, Runtastic, Nike+ Running…) mindegyikéből létezik jól használható, ingyenes változat is, a fizetős megoldásoknál viszont több adatot láthatunk. Egyes készülékgyártók gyárilag is kínálnak különféle szoftvereket az okostelefonjaikon, melyek a tapasztalatok szerint szintén jól működnek. A mozgásérzékelő szenzor mindegyik okostelefonban tudja azt a szintet, amiből ha nem is száz százalékig pontos, de jól értelmezhető adatok olvashatóak ki. A megtett utat, a szintváltozást úgyis a készülék GPS-vevőjének adataiból szűrik le ezek az alkalmazások, ott pedig túl nagy tévedés nem valószínű. Viszont a GPS használata jelentősen igénybeveszi az okostelefon akkumulátorát, aki tehát reggelente szeretne futni járni és hosszabb időn keresztül tervezi folytatni a tevékenységet, készüljön fel arra, hogy napközben töltenie kell majd a mobilját.

Hova rakjuk?

Nem mindegy az sem, hogy hol tároljuk a telefont sportolás közben. Sétánál egyértelmű, hiszen a zsebünkben is elfér, kocogásnál, futásnál azonban nem a legbiztonságosabb hely. Épp ezért érdemes beszerezni egy karra rögzíthető pántot, vagy olyan futóruhát, amelyben a készülék biztonságban van. Nagyon oda kell figyelni a vízállóságra, nem is feltétlenül az eső, hanem az izzadtság miatt. A telefonok beázásában komoly szerepet játszik a pára, télen egy kevésbé szellőző, de meleg kabát belső zsebében is nagyon könnyen bajba kerülhet egy efféle elektronikai eszköz. Ebből is látszik, hogy nem kell feltétlenül kell víz ahhoz, hogy a készülék belsejét nedvesség érje, kvázi beázzon. Biciklizéshez viszont tényleg az eső miatt érdemes teljesen vízálló tartót választani.

Sportolás előtt konzultáljon szakemberrel, és egészségére, a helyes edzésre is legalább annyira ügyeljen, mint szeretett okostelefonja épségére!

Sport office

Más kultúrákkal ellentétben hazánkban gyakorlatilag teljesen ismeretlen az, ha valaki a kávészünetét nem cigizéssel vagy beszélgetéssel, hanem aktív mozgással tölti. Pedig ez nem csak a munkavállaló hangulatára, hanem a munkavégzés hatékonyságára is jótékony hatással bír. Az okostelefonokra rengeteg olyan app érhető el, amelyek hasznos tanácsokat adnak azzal kapcsolatban, hogy pár perc szünetet miként tudunk értelmes mozgással tölteni. Ilyen például a 7 Minute Workout (Windows Phone-ra, iOS-re és Androidra), amely nem csinál mást, mint feladatokat sorol és hangosan számol, hogy még mennyi ideig tart az edzés. Nem kalkulál ki semmit a testtömegünk alapján, intelligenciának csírája sincs benne, mégis hasznos. Aki olyan környezetben dolgozik, ahol a mozgás fontossága mindenki számára közismert, nyugodtan próbálja ki akár ezt, akár egy másik hozzá hasonló, ingyenes szoftvert! Aki pedig semmit sem sportol, otthon is használhatja, kezdésnek ugyanis ez is tökéletes.

Megosztás: