Üzlet – modell nélkül: | ezért is kínlódik a magyar vállalkozó

Cégépítés ad hoc jelleggel és hiányzó vállalkozói szemlélet. Néhány a gyakori „gyerekbetegségek” közül, amelyekkel a hazai cégvezetőknek még mindig küzdeniük kell. De mint annyi minden, ez is fejben dől el.

Magyarországon még mindig súlyos hiányosság, hogy a cégvezetők nagy része nem tudja, mi is az a vállalkozás. Nem tudják, hogy pontosan mitől sikeresek, de azt se, hogy mi okozza a veszteségeket. Sőt, Haraszti Mihály továbbmegy, szerinte az is hatalmas probléma, hogy „a verseny nincs ott a fejekben”, pedig kizárólag ezen a szűrőn keresztül szabadna meghozni egy üzleti döntést.

Ha megy a szekér – például konjunktúra idején –, akkor sokan hátradőlnek, és komolyabb tervezés nélkül sodródnak. Elégedettek, hiszen elegendő megrendelést kapnak, a bevételek jól alakulnak, ki tudják fizetni a számlákat… De amikor beüt a válság, akkor nem értik, hogy miért rendült meg az üzlet? Ha viszont azt kérdezik tőlük, hogy mi a stratégiájuk, akkor gyakran az a válasz, hogy ilyennel nem rendelkeznek.

Stratégia és üzleti modell – a két alappillér

A stratégia szóra sokan megrettennek, és vaskos, akár több száz oldalas szakértői anyagokra gondolnak.  Pedig már kezdetnek az is elegendő lenne, ha a következő kulcskérdésekre kidolgoznák a választ: hová tart a cég, és hogyan ér oda? Hogyan érhet el versenyelőnyt vagy legalább stabil versenypozíciót? A következő lépés az üzleti modell kidolgozása, amely nem más, mint a stratégia kivitelezése: feladatok, ütemezés, finanszírozási terv, költség- és erőforrás-tervezés stb.

 

A vállalkozás épülete:

– a talaj az az értékcsomag, amelyet a potenciális vevőknek kínál. Tartós sikerre csak akkor számíthat, ha megoldásértékű termékeket vagy szolgáltatásokat tud ajánlani,

– a ház alapja a stratégia, amely a célokat és az elérésükhöz vezető utat jelöli ki,

– a felépítmény a működési és üzleti modell, amely megvalósítja a stratégiát.

Mit tegyen, ha mégsem jönnek be a nagy ötletek?

A vállalkozói élet izgalmas és kétségtelenül roppant nehéz oldala, hogy egy állandóan változó közegben kell talpon maradni. Változik a gazdaság, a fogyasztói igények, a marketingcsatornák, versenytársak bukkannak fel és tűnnek el, sorra jönnek ki az innovatív technológiák… Nincsenek tehát betonbiztos stratégiák. De az a társaság, amely folyamatosan monitorozza a piacot, és ehhez igazítja az üzleti modelljét, az jóval nagyobb eséllyel marad életben, mint az a cég, ahol ad hoc módon döntenek. Lehet, hogy mindez kézenfekvőnek tűnik, de a szakértő szerint a gyakorlat mégis azt mutatja, hogy nagyítóval kell keresni azokat a kkv-kat, ahol figyelnek erre.

Kutatás, tervezés, tesztelés, megvalósítás

Ezek szintén szerves részei a sikeres üzletmenetnek, de nem meglepő módon, ezek is sok helyen elmaradnak. „Ha megkérdezek egy kisvállalkozót, hogy miért döntött az adott termék, beruházás, hirdetés, akció mellett, előtte kutatta-e a piacot? Akkor nem egyszer előfordul, hogy megmosolyogják a kérdést, és kiderül, hogy kidolgozott tervek és tesztelés nélkül vágtak bele a munkába. Vagy a konkurenciát követték, netán az egyik családtag véleményére hallgattak” – sorolta a vállalkozásfejlesztési szakember.

Lépjen még ma!

Haraszti Mihály ugyanakkor hozzátette: hiba helyett inkább történelmi adottság a nyugati országokhoz viszonyított lemaradás. Ez persze nem mentség a hiányosságok pótlására. Itt is a verseny érvényesül, tehát az nyer többet, és annak lesz nagyobb a mozgástere, aki még ma lép.

Megosztás: