Tavasztól kötelező lesz | az elektronikus közbeszerzés

A tesztelés alatt álló fejlesztés célja az átláthatóság fokozása, és a gazdaság további fehérítése.

Elfogadta az Országgyűlés azt a törvénymódosító javaslatot, amelynek értelmében 2017. december 31. helyett 2018. április 15-én vezetik be az elektronikus közbeszerzési rendszer kötelező használatát. A rendelkezés hátterében egyébként a jogharmonizációs kényszer áll, mivel az uniós irányelveknek megfelelően minden tagállamnak biztosítania kell az elektronikus úton történő kommunikációt valamennyi közbeszerzési eljárásban 2018. október 18-ig. Magyarország egy központi, egységes, állami elektronikus közbeszerzési rendszer (EKR) bevezetésével tesz eleget az elvárásoknak.

A fejlesztés célja az eljárások átláthatóbb és gyorsabb lefolytatása, az egyszerűbb ügyintézés és az adminisztrációs terhek csökkentése, valamint a folyamat ellenőrzésének támogatása. Ennek megfelelően a közbeszerzésben résztvevőknek az eljárás valamennyi szakaszában elektronikus úton kell folytatniuk a kommunikációt, legyen szó az ajánlat benyújtásáról, hiánypótlásról vagy az eredmények közléséről. Digitális formában kell feladni tehát a hirdetményeket és rendelkezésre bocsátani a közbeszerzési dokumentumokat.

Mi áll a halasztás hátterében?

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a kormány elé terjesztett tervezet véleményezése során kifejtette, hogy az ajánlatkérők és ajánlattevők részére túl rövid felkészülési idő állt rendelkezésre az e-közbeszerzési rendszer megismerésére, amely a közbeszerzési eljárások lebonyolítását is lassíthatja.

Az iparkamara ezért arra kérte a jogalkotót, hogy a rendszer bevezetését tavaszig halassza el, mivel az uniós irányelvek is ezt a határidőt szabják az ún. Egységes Európai Közbeszerzési Dokumentum (EEKD) elektronikus benyújtásának bevezetésére. Ezzel a jogalkotó egyrészt megfelel az Európai Unió előírásainak, egyúttal segíti a közbeszerzési eljárásban érintetteket a rendszer alkalmazására való felkészülésben.

Az EKR rendszere már elkészült, tesztelése folyamatban van. A jelenlegi átállási időszak alatt az elektronikus rendszer önkéntes alapon már használható, azonban az eljárást párhuzamosan papíralapon is el kell indítani.

Megosztás: