Társadalmi felelősségvállalás | Csak duma, vagy több annál?

A mai fejlett világban a hosszú távú siker nem képzelhető el anélkül, hogy egy vállalat ne vegye figyelembe, milyen hatást gyakorol a környezetére.

Amióta világ a világ, minden profitorientált cég – legyen az egyszemélyes vállalkozás vagy a fél világot behálózó multi – elsődleges célja az, hogy minél nagyobb nyereséget érjen el, de közben fontossá vált az is, hogy figyelemmel legyen arra, milyen hatással van tevékenysége azokra, akikkel együtt működik, az ügyfelekre, az üzleti és természeti környezetre – az egész társadalomra. A társadalmi felelősségvállalás, azaz a corporate social responsibility (CSR) mostanra minden vállalat tevékenységének részévé vált.

A profit kára

Ennek egyik oka az, hogy a jogszabályok világszerte kötelezik a cégeket arra, hogy enyhítsék azokat a káros hatásokat, amelyeket profittermelés közben okoznak a társadalomnak. Hogy ne menjünk messzire: Magyarországon a törvényváltozások vezettek ahhoz, hogy megszűnjön az ingyenes nejlonszatyor intézménye, így nem húsz zacskóval mennek haza a vevők egy nagybevásárlás után, hanem négy nagyobbal, amit vagy maguk hoztak otthonról, vagy pénzért vásároltak, leróva egyúttal a megfelelő összegű környezetvédelmi termékdíjat.

Az ingyenes zacskó ára

Ma már azonban nem elég betartani a jogszabályokat: a cégeknek abban is kell versenyezniük, hogy milyen nagy visszhangot tudnak kiváltani társadalmi felelősségvállalási programjaikkal. Az előbbi példánál maradva: nem csak annyi történt, hogy fizetős lett a szatyor a bevásárlóközpontokban, hanem megjelentek a papírtáskák, a környezetbarát, lebomló zacskók, az erősebb táskák, amelyeket ha elhasználunk, ingyen lecserélik az üzletekben.

Ki a menőbb környezetvédő?

A CSR ma már egy fontos eszköze annak, hogy az egyes márkák megkülönböztessék magukat a többiektől, kiemelkedjenek a mezőnyből. Két hasonló minőségű és árú termék vagy szolgáltatás közül azt fogják választani a vásárlók, amely környezetbarátabb, amihez kevesebb vizet használtak el, vagy épp aminek előállításában megváltozott munkaképességűek működtek közre.

Ajándék helyett

Az sem egy utolsó szempont, hogy másokon segíteni igenis jó érzés – tudják ezt a cégek is, akik az ügyfeleiket, vásárlóikat előszeretettel vonják be jótékonysági akcióikba. Sosem felejtik el közölni, hogy egy adott termék megvásárlásával hány forinttal támogatjuk a beteg gyerekeket. És egyre gyakoribb, hogy év végi ajándék helyett az üzleti partnerek csak egy kártyát küldenek egymásnak, amin az áll, az idei évben bögrék, tollkészlet és bor vásárlása helyett melyik szervezetet támogatták ugyanannyi pénzzel.

Akik önmagukat is beleteszik

Találkozunk ma már jóval aktívabb akciókkal is: sokszor nem pénzt áldoz egy cég társadalmilag fontos célokra, hanem maguk a dolgozók, menedzserek állnak be felújítani egy szegény család házát, vagy vonulnak felolvasni, beszélgetni egy öregek otthonába. Van olyan cég, amely közvetlen környezetében támogatja egy játszótér felújítását, mások azon fáradoznak, hogy tiszta ivóvizet juttathassanak a világ olyan részeire, ahol egyébként jó eséllyel sosem fogják igénybe venni termékeiket. Ami biztos: egy igazán hosszú távra tervező vállalatnak törekednie kell arra, hogy száz év múlva is olyan legyen a világ, ahol van fizetőképes kereslet a termékeire.

Brandnövelő CSR

Az már csak hab a tortán, hogy a vállalatról kialakult kép a CSR-ral szebbé tehető, egy-egy akcióval ráadásul könnyebb bekerülni pozitív üzenetünkkel a médiába anélkül, hogy külön fizetnénk érte. A vállalat dolgozói is jobban érzik magukat a bőrükben, ha tudják, olyan cég alkalmazza őket, amelyik figyel a körülöttük lévő világra. Egy közös céges szemétszedés remek csapatépítő tréning is lehet, és gyakorlatilag szinte semennyi szervezést vagy pénzt nem igényel, az eredménye viszont nagyon látványos és elégedettséget keltő.

KKV-k is beszállhatnak

A felelős kiscégek a CSR területén is találhatnak költséghatékony megoldásokat. Egy információtechnológiai kft. például webtárhellyel segítheti több civil szervezet munkáját. Ez nem kerül külön pénzbe a vállalkozásnak, mivel a kihasználatlan kapacitásaikat használhatják erre a célra.

A Vodafone például így csinálja

Megosztás: