Lemaradásban | az FMCG vállalatok

A fogyasztási cikkeket termelő és forgalmazó vállalatok messze nem aknázzák ki eléggé a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket.

Még mindig komoly lemaradásban vannak a digitalizáció és a kiskereskedelem növekvő konszolidációja területén a fogyasztási cikkeket termelő és forgalmazó vállalatok (FMCG) – derül ki a Roland Berger több, hazai cégnél végzett kutatásából. A szektor szereplőinek fogyasztóközpontúbbá kell tenniük marketing és értékesítési tevékenységüket, ezen múlik majd számos vállalkozás jövője.

A szakértők a vállalatok eredményeit négy területen vizsgálták: a szervezeti működés és a stratégia szintjén, valamint a digitalizáció és a teljesítmény területeken. A kapott eredmények mind a négy szempontból lemaradást mutattak, a vállalatok átlagosan 59 pontot értek el a maximum 100 pontból. A szervezeti működés esetén van a legjobb kilátás a javulásra, a legszembetűnőbb hiányosság pedig a felelősségi körök tisztázatlansága volt.

Ismerni kell a vásárlókat

A digitalizáció területén a fogyasztói adatok gyűjtésében és használatában vannak hiányosságok: a marketing döntéshozók mindössze 16%-a, míg az értékesítési terület döntéshozóinak 8%-a tekinti magát felelősnek az adatvezérelt üzleti modell kifejlesztéséért és működtetéséért.

Szakértők szerint ez aggasztó, már csak abból a szempontból is, hogy a digitális üzleti modellek világában élünk. Ha a vállalkozások nem tudják megszerezni a szükséges fogyasztói információkat vagy nincsenek abban a pozícióban, hogy szisztematikusan elemezzék az adatokat és adaptív stratégiákat dolgozzanak ki, akkor az esélyük a piaci sikerre a nullához fog közelíteni.

Stratégiai hiányosságok

A tanulmány komoly hiányosságokat tárt fel a stratégiai oldalon is. Ezt tükrözi, hogy a marketing és értékesítési döntéshozó kevesebb mint fele elégedett saját stratégiájával, de – ami még drámaibb – még kevesebben elégedettek saját cégükkel versenytársi összehasonlításban.

A megkérdezettek 83%-a szerint a versenytársuk jobb marketing-és értékesítési stratégiával rendelkezik, mint ők; a megkérdezettek kicsivel több mint a fele pedig úgy véli, hogy vállalata nem fogja elérni a kitűzött értékesítési célokat az adott évben. A teljesítmény területén az egyik legfőbb hiányosság az, hogy a cégek negyede nem tudja mérni az értékesítési és marketing tevékenység mutatóját. A válaszadók 70%-a gondolja úgy, hogy marketing és sales költségvetésüknek sokkal gyengébb eredménye van, mint a versenytársaik esetében.

Újjászervezés kell

A vállalatoknak a sikerhez a szervezeti hiányosságokat is le kell küzdeni. Komoly probléma azon munkaerő hiánya is, amely képes lenne megbirkózni a marketing és értékesítési folyamatok automatizálásával. Az FMCG-gyártók kevesebb mint 10%-a rendelkezik Digital Chief Officerrel vagyis olyan munkatárssal, akinek a feladata lenne a digitális üzleti modell fejlesztése. Pedig a digitalizáció hatalmas lehetőséget kínál az FMCG vállalatok számára, hogy közelebb kerüljenek vásárlóikhoz. Emellett ez az üzleti modell fontos információkkal tudna szolgálni számukra, hogy a megfelelő újításokat és stratégiát dolgozzák ki.

Megosztás: