Kötelező | a cégtábla?

Törvény kötelezi a cégeket székhelyük táblával való jelölésére. De mi legyen rajta és hova tegyük?

A bejegyzett iroda a cég levelezési címe, az a hely, ahol a cég üzleti és hivatalos iratainak átvétele, érkeztetése, őrzése, rendelkezésre tartása, valamint ahol a külön jogszabályban meghatározott, a székhellyel összefüggő kötelezettségek teljesítése történik.

A cégtáblának pedig főleg az adóhatóság miatt van jelentősége: kiemelten fontos ugyanis, hogy minden céggel legyen lehetőség hivatalos kapcsolatot teremteni, egyértelmű legyen, hol elérhető a vállalkozás.

Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetünk az adóhatósággal szemben, ha elérhetetlenek vagyunk: ha a levelek „visszapattannak” a hivatalhoz, ha nem talál minket a postás a hivatalos küldeményekkel, vagy pláne ha egy esetleges személyes látogatás során nem találja meg cégünket a bejelentett székhelyen a revizor. Éppen ezért a cégtáblát fontos jól látható helyre kitenni, rendszeres időközönként ellenőrizni, hogy a helyén van-e, olvasható-e, az időjárás viszontagságai vagy vandál kezek nem tettek-e kárt benne. (Nem véletlen, hogy a megszokott fémplakettek mellett számos szolgáltató már műanyagból is készít a gravírozotthoz hasonló cégtáblát…)

Hogy nézzen ki?

A Cégtörvény semmilyen rendelkezést nem határoz meg arra, hogyan nézzen ki a tábla, mekkora legyen és mi legyen ráírva. Mégis szerezhetünk némi támpontot.

Több önkormányzat is rendeletben szabályozza a cégtábla legnagyobb méretét. Mivel ennek kihelyezésével a vállalkozások a törvényi kötelezettségüket teljesítik, az önkormányzatok megkülönböztetik a cégtáblát az egyéb hirdetésektől, amelyek sokszor engedélykötelesek vagy esetleg díjat is kell fizetni utánuk. Hogy ne lehessen a cégtáblákat trükkösen reklámozásra használni, az önkormányzatok megszabhatják, mekkora méretben helyezhető el a homlokzaton vagy a kertben a cégtábla, de akár előírhatják azt is, hogy monokróm (ne színes) legyen, és ne tartalmazzon szlogent, reklámfeliratot. Jellemzően a „szokásos”, normál méretű, a cég nevét és esetleg címét tartalmazó egyszerű felirat sehol sem ütközik szabályokba. Ha különleges táblával jelezné cége székhelyét, előtte érdemes tájékozódni a helyi szabályokról az önkormányzatnál – a szabálytalan táblákat akár el is távolíthatják, ami pedig bírsághoz vezethet.

Ha nem találják a céget, nincs is

Ha az adóhatóság levele két egymást követő alkalommal a címzett ismeretlensége miatt pattan vissza, vagy akár csak azért, mert nincs rendes postaládája a cégnek, felfüggeszthetik az adószámot, ami pedig a törvényes működés feltétele.

Konkrét útmutatás híján tehát érdemes a törvény szellemét követni: a táblát úgy és olyan tartalommal elhelyezni, hogy cégünk egyértelműen azonosítható és megtalálható legyen: szerepeljen rajta az emelet és ajtó száma, akár a kapucsengő száma is. Ne a harmadik emeleti ablakba tegyük ki a jelzést; ha irodánk egy társasházban működik, mindenképp egyezzünk meg a közös képviselővel a feltételekről. Ha van portaszolgálat, mindenképp jelezzük ott is, hogy cégünk az épületben működik, nehogy a portás „zavarja el” a küldeményeinkkel érkező postást.

Megosztás: