Aranyat érhet | egy jó közbeszerzési tanácsadó

A cégvezetők általában nem ismerik a közbeszerzések minden jogi részletét, és arról is csak elképzelése van, hogyan feleljenek meg az ajánlatkérő által megadott műszaki leírásoknak.

A közbeszerzési szabályzat, az éves terv és a statisztikai összegzés elkészítése az esetek jelentős részében szakembert kíván. Nem is beszélve a konkrét eljárás típusának, a bírálat módszerének, és az alkalmassági feltételeknek a kiválasztásáról. Pozitív elbírálás után pedig már nincs visszaút, a társaságot törvény kötelezi a közbeszerzési eljárás lefolytatására.

Vezető a jogi útvesztőben

A közbeszerzési eljárás előírásainak bonyolultsága, nehézségei, mindazok a feladatok, amelyeket a törvény az ajánlatkérőre, illetve az ajánlattevőre ró, nyilvánvalóvá teszi, hogy számos vállalkozás/szervezet nem rendelkezhet a szükséges szakértelemmel a közbeszerzés területén. A törvény ezt ismerte fel, amikor megteremtette a hivatalos közbeszerzési tanácsadó kategóriáját, szabályozta és egyes esetekben előírta annak igénybevételét. Egy jó közbeszerzési tanácsadó pedig a pályázat kiválasztásától egészen a teljesítésig követi nyomon a projekt sorsát.

A vállalkozások számos esetben azért nem indulnak közbeszerzési eljárásokban, mert nem ismerik e beszerzési folyamat részleteit, és az azt szabályozó jogi környezetet. Azok a társaságok, amelyek nem rendelkeznek megfelelő információval hiányos, érvénytelennek minősülő ajánlatot nyújtanak be, amelynek következménye, hogy az értékelésben, azaz a valódi versenyben ajánlatuk már nem is vehet részt. Esetenként akár egy apró hiányosság miatt jelentős üzleti lehetőség hiúsulhat meg.

Mikor kötelező tanácsadót alkalmazni?

Hivatalos közbeszerzési tanácsadó bevonása az eljárás előkészítésébe közösségi értékhatár elérése esetén kötelező, míg uniós támogatás felhasználása esetén a közbeszerzési törvény független hivatalos közbeszerzési tanácsadó bevonását írja elő. Amennyiben a vállalkozás közbeszerzési kötelezettség fennállása ellenére közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül köt egy másik társasággal szerződést, szabálytalanságot követ el, ami a támogatás visszavonását eredményezheti.

Az eljárás szabálytalan, a közbeszerzési törvényt vagy végrehajtási rendeleteit sértő lebonyolítása szintén megalapozhatja a támogatás egy részének vagy egészének visszavonását. A hivatalos közbeszerzési tanácsadó tevékenységéért járó ellenszolgáltatás egyébként a támogatás elszámolható költségei körébe tartozik, a tanácsadó pedig a tevékenysége körében okozott kár megtérítéséért a Polgári Törvénykönyv szabályai szerint felel.

Mindenki jól jár

A tanácsadó alkalmazásának előnyeit csokorba gyűjtő szakértők szerint a vállalkozás ezzel a külső segítség igénybe vételével garantálhatja, hogy professzionális módon vesz majd részt a közbeszerzési eljárásban, és ez az ajánlattevők számára is nyilvánvaló lesz. Többé nem fogja lekésni a bonyolult jogszabályi környezetben megbúvó határidőket, és az ajánlatkérő valós szándékait is segít kihámozni a pályázati anyagból. Egy tapasztalt, ugyanakkor jogi, pénzügyi és közbeszerzési ismeretekkel felvértezett szakember ugyanis képes olvasni a sorok között.

A közbeszerzési tanácsadó emellett segít a vállalkozónak érvényes pályázati dokumentációt összeállítani, s az esetleges tárgyalások során való részvételével a pályázó nem csak egy próbálkozó ajánlattevő, hanem felkészült partner benyomását fogja kelteni. Megkönnyítve ezzel az ajánlatkérő munkáját is, ami vonzóvá teheti a vállalkozást az ajánlatkérő jövőbeli közbeszerzéseiben történő együttműködésre.

Egy szakértő bevonásával a vállalkozás saját dolgát is megkönnyíti. Ennek a speciális feladatnak az elvégzését nem kell delegálja a munkatársainak, akiknek ez nem szakterületük. Végül, de nem utolsó sorban, sikeres pályázat esetén fontos, hogy az ajánlattevő tervezetten, szerződésszerűen tudja teljesíteni a közbeszerzési munkálatokat még akkor is, ha adódnak csúszások, emellett a közbeszerzési tanácsadó a megvalósításban is segítséget nyújthat.

Megosztás: