Amikor a túléléshez új stratégia kell | Helyzetelemzés Stekl Lászlóval

Ön is vágyik arra, hogy cége árbevétele ismét elérje a válság előtti top szintet? A kulcs az innováció és a diverzifikáció lehet!

Cégtörténet:

Ügyfelem 12 évvel ezelőtt, 28 évesen kezdte építeni saját vállalatát, amelynek fő profilja a call-center és tele sales szolgáltatás volt. Nagy lelkesedéssel, rendkívüli munkabírással és a fiatalokra jellemző nyitottsággal, tanulni akarással vezette a céget, így hamar jelentős sikereket könyvelhetett el a magyar piacon. Főként nagyvállalati ügyfeleknek dolgoztak, sorra nyerték a megbízásokat más, multinacionális vállalatokkal szemben, és 2006-ra az éves árbevételük már elérte az egymilliárd forintot. A cég olyan sikeresen működött, hogy 2007-ben a többségi részesedést megvásárolta egy multinacionális nagyvállalat, ami igazi sikersztorivá tette a vállalkozást.

Mélypont:

Ezt követően, talán a gazdasági válság hatására is, a vállalat árbevétele évről évre csökkent, és 2012-re már csak kevesebb, mint a fele volt az előző évinek. Ügyfelem visszavásárolta részesedését a multinacionális vállalattól, és elkezdte a vállalat reorganizációját.

Stratégia:

Mint általában ilyen helyzetekben, itt is igaznak bizonyult, hogy ha mindent úgy folytatunk tovább, ahogyan eddig tettük, csak éppen jobban akarjuk, attól még nem lehetünk megint sikeresek. A túléléshez új stratégia kell. Ahhoz, hogy ismét sikerre vigyük a vállalatot, a nagy magyarországi call-center szolgáltatóból egy regionális ügyfél-élmény szolgáltatóvá kell válnunk. Ez mit jelent? Azt, hogy újabb szolgáltatásokat kell felvennünk a palettánkra – lehetőség szerint olyanokat, amelyek kapcsolódnak a már meglévő tudásunkhoz, és ugyanazt az ügyfélkört célozhatjuk meg ezekkel, akik már ismernek és bíznak bennünk. Plusz egyúttal újabb piacokra kell kilépnünk a már meglévő és az új szolgáltatásainkkal egyaránt.

Kockázat:

Persze ez nem egyszerű, hiszen ha egy vállalat egy adott szolgáltatáshoz ért professzionális módon és sikereket ért el a magyar piacon, az nem jelenti azt, hogy más szolgáltatásokkal, más piacokon is nyerő lesz. Kockázatot kell vállalni, de természetesen úgy, hogy a lehetséges rizikót a minimálisra csökkentjük.

Kivitelezés:

Ügyfelemmel a reorganizáció során elkezdtünk tehát újabb szolgáltatásokat keresni, és hamar rátaláltunk az online intelligenciára, amely segítségével egy vállalat az online értékesítését rövid időn belül akár 30%-kal is növelni tudja. Az új szolgáltatás nem csak azért volt remek választás, mert ugyanazt az ügyfélkört célozta meg, mint a vállalat addigi szolgáltatásai, de erőforrások és infrastruktúra területén is ugyanazokat igényelte: jól képzett telefonos munkatársakat, fejlett informatikai hátteret.

Hatás:

A már meglévő ügyfelek örömmel fogadták a cég által kínált új lehetőséget, és az első nehézségek után, a külföldi piacokon is elindult a felfutás – nem csak a call-center szolgáltatással, de az újonnan bevezetett online intelligenciával is.

Az elmúlt évek nagy tanulsága, hogy egy tulajdonosnak nem szabad félnie a termékpaletta bővítésétől, ha ahhoz megfelelő erőforrásokkal és tudással rendelkezik. És az sem megoldhatatlan feladat, hogy új megrendelőket keresve, átlépve az országhatárokat más ország piacain is ügyfeleket találjon egy cég.

Megosztás: