A magyarokat is sújtja | a német piacvédelem

Egyelőre csak a Németországon áthaladó magyar kamionsofőrök érzik az újabban kibontakozó nemzeti piacot védő német szellemiséget, de hamarosan minden átutazó magyar a szenvedő alanya lehet ennek.

2015. januártól már életbe lépett az a szabályozás, amely a német minimálbér megfizetését írja elő minden olyan fuvaroztatónak, akinek a gépjárművezetői áthaladnak Németországon. Ez jelenleg óránként bruttó 8,50 euró.

2016. januártól viszont az eddig ingyen használható német autópályák is fizetőssé váltak. Az éves díj a motor nagyságától és környezetvédelmi besorolásától függően átlagosan 74 euró (23 ezer forint). A külföldi autósok tíz napra vagy két hónapra is vásárolhatnak elektronikus matricát 5 és 30 euró közötti összegért.

Mindenki tiltakozik

A visegrádi négyek kereskedelmi és ipari kamarái az Európai Bizottságnak írott közös levélben adtak hangot nemtetszésüknek a tranzit áruforgalomra is kiterjesztett német minimálbér-törvény miatt. Egybehangzó véleményük szerint az eljárás súlyosan sérti az áruk szabad mozgásának elvét és ellentétes az egységes uniós belső piac szellemével. Az érdekvédők hangsúlyozzák, hogy a németországi minimálbér alkalmazása a költségek növelése mellett adminisztrációs többletterheket is ró a nemzetközi szállítmányozókra, aminek következtében a kis- és középvállalatok akár elbocsátásokra is kényszerülhetnek.

Az unióban reménykedhetünk

A jelek szerint Brüsszel osztja a visegrádiak, köztük a magyarok aggodalmait. Az Európai Bizottság máris kötelezettségszegési eljárást indított Németország ellen, mert a testület szerint a fuvarozókkal szemben megkövetelt minimálbér-szabályok aránytalan mértékben torzítják a szolgáltatáshoz és az áruk szabad mozgásához fűződő jogot.

Csak a külföldi fizet?!

Brüsszel ugyancsak eljárást helyezett kilátásba, ha Berlin a tervezett formában vezeti be a díjfizetési kötelezettséget a német autópályákon. A bizottságnak nincs kifogása az ellen, hogy Németországban úthasználati díjat vessenek ki, hiszen számos más uniós tagállamban is fizetniük kell az autósoknak, de a hátrányos megkülönböztetés tilalmára hivatkozva elutasítja a német megoldást, amelynek alapján végeredményben csak a külföldiektől szednének be pénzt az autópályák használatáért. A Németországban üzemben tartott gépkocsik tulajdonosai ugyanis az úthasználati díj összegének megfelelő kedvezményt kapnának a gépjárműadóból.

Ki nevet a végén?

A németek kompromisszumos megoldásban gondolkoznak. Az autópálya-hálózatot fokozatosan tennék fizetőssé, így a nagyvárosok körüli autópályák használatáért egyelőre nem kellene fizetni. Németország csak jól jöhet ki a dologból. A fizetős rendszer kialakítása ugyan tekintélyes summát, mintegy 450 millió eurót (kb. 135 milliárd Ft) emészt fel, ám ha beindul a díjfizetés, akkor egyetlen év alatt bejön a befektetés, és már 50 milió eurós hasznot is bezsebelnek.

Autópályadíjak Európában

Ausztria
10 napos matrica: 8,80 euró
2 havi matrica: 25,70 euró
éves matrica: 85,70 euró

Franciaország
Kb. 7,5-11 euró/100 kilométer

Szlovénia
heti matrica: 15 euró
havi matrica: 30 euró
éves matrica: 110 euró

Magyarország
10 napos matrica: 2975 forint
havi matrica 4780 forint
éves matrica 42.980 forint

Megosztás: