Van élet | a Facebook-on túl?

A Kék óriás alternatívái a cégek közösségi média-stratégiájában: a Pinterest és az Instagram.

Van is, meg nincs is – válaszol a címben feltett kérdésre Fodor Balázs szakértőnk. – A Facebook pillanatnyi dominanciája tagadhatatlan a „social” világban, a kisebb platformok, célirányos, netán tematizált közösségi platformok jelenléte viszont hónapról-hónapra nagyobb. Az új kihívók általában kínálnak üzleti szolgáltatásokat is (analitikák, targetálás a reklámokban, kampánytervezés stb.) hiszen tudják, értékes ügyfélbázison ülnek. Jelen cikkünkben két „képmegosztó” közösségi oldal kerül nagyító alá.

 

Pinterest_Logo_Red

A Pinterest-őrület valamikor 2012 környékén tetőzött, talán a zaj kisebb körülötte manapság, de létjogosultságát egyértelműen bizonyította. A koncepció a vizualitásra helyezi a hangsúlyt, ügyesen reagálva a tendenciára, miszerint egyre szívesebben osztunk meg képet vagy videót kedvenc webes agóránkon. A „Pin” gomb megnyomásával (vagy egyszerűen a cím bemásolásával) gyorsan „feltűzhetünk” bármilyen fotót, amelybe belebotlunk böngészés közben. Gyűjteményünket albumokba („Board”) rendezhetjük, így kényelmesen szétválaszthatjuk például a „Kedvenc könyvek”-et a „Legjobb nyaralási fotóim” sorozattól. Itt lehet kipróbálni, de még hasznosabb lehet a kifejezetten vállalatok számára létrehozott alternatívájuk.

Közhelyszámba megy, hogy a Pinterest felhasználói bázisa inkább nőkből áll. Valóban, a szaksajtó kedvenc példái a céges reprezentációra rendre a szépségipar, női magazinok, fitnesz, egészség témaköréből kerülnek ki. A kép azonban csalóka, hiszen sikeres kampányokat, erőteljes jelenlétet tudhat magáénak olyan „férfias” márka, mint a Sony vagy a BMW is. Ami fontosabb viszont, hogy az elemzők között konszenzus van: a Pinterest felhasználói többet vásárolnak, pontosabban többet költenek és általában hatványozottan igaz ez azokra a termékekre, amelyeket kitűznek a falukra.

Miért jó a cégeknek?

Hogy találunk rá a potenciális vásárlóinkra? Az oldal egyik nagy előnye a közösségi „Boardok”, gyűjtemények. Ezekhez – amennyiben van odaillő tartalmunk – pillanatok alatt csatlakozhatunk, így becsatornázzuk saját termék-portfóliónkba a témában érdeklődőket.

Hogyan csináljuk?

Egyszerű, magas színvonalú vizuális tartalommal kell rendelkeznünk. Legyen az egy szép cipő-kollekció, családi házakat vagy kézműves tortákat megjelenítő transzparens gyűjtemény.
Rendezzük a tartalmakat jól megválasztott albumokba!
Használjuk a céges weboldalunkba beilleszthető „Pin” gombot (á lá Facebook) ezzel is ösztönözve látogatóinkat tartalmaink megosztására!

És hogyan ne?

Kerüljük a sok szöveges tartalmat,
a strukturálatlanságot,
a zsúfolt-ömlesztett képi tartalmakat!

Példa

Az egyik legjellemzőbb az úgynevezett puzzle típusú példa, amit a Peugeot Panama használt – az autógyártó weboldalán és Facebook oldalán kellett megkeresni, majd kitűzni az új típus fotójának darabjait a Peugeot-fanoknak.
Hazai szereplők közül fontosnak tartja, hogy jelen van a Pinteresten a Nők Lapja Café, a Prezi vagy a Habcsókműhely.

Hasznos

A regisztráció cégeknek is ingyenes. Ügyes, érdeklődésre számot tartó céges profil nulla pénzügyi és viszonylag kevés idő befektetésével létrehozható. A „Pin” és „Follow” widgetek, beépülő gombok használata sem kerül pénzbe. Legnépszerűbb analitikai eszköz kampányméréshez: a Piqora (ez viszont fizetős).

 

Instagram Logo

Ez a közösségi oldal is kizárólag a látványra alapoz: az okostelefonon készített fotók, rövid videók feltöltését teszi lehetővé. Ehhez pedig olyan speciális effekteket és szűrőket biztosít, hogy még egy gyengén sikerült képet is pillanatok alatt „felturbózhatunk”, és könnyen megoszthatjuk a profilunkon vagy más trendi közösségi portálokon.

Miért jó a cégeknek?

Héjj Szilárd MarketingArc szerint remek megoldás a márkaépítésre. Ráadásul az oldal összeköthető a Facebookkal, ami szintén további interakciókat és minél nagyobb elérést jelenthet.

Hogyan csináljuk?

Építsünk minél nagyobb követő tábort!
A profilunkat kössük össze a Facebook oldalunkkal!
Az Instagram-kommunikációnk illeszkedjen a cégünk marketingstratégiájába! Tervezzük meg a posztokat!
Vegyük rá a vásárlóinkat, ügyfeleinket, hogy ők is használják ezt a közösségi portált – fotózzák le magukat a nálunk vásárolt termékekkel és tageljék be cégünket!
Akcióinkat hirdessük az Instagrammon is, hogy érdemes legyen követi a cégünket!

Példa

Az online marketingszakértő úgy látja, hogy a hazai cégek is egyre inkább felfedezik ezt a közösségi platformot. Például a Volvo Autó Hungária, a MOM Park, a Márkházi Pálinka és a célcsoportot tekintve nem meglepő, hogy a Viva TV is.

Hasznos

A nemzetközi trendeket érdemes figyelni, ott ezek a főbb jellemzők:
– A legaktívabbak a ruházati- és a divatmárkák, ami nem véletlen, hiszen ezen a piacon rendkívül fontos a vizuális megjelenítés.
– Természetesen minden olyan iparág, gyártó is sikeresen kommunikálhat, melyek termékeinél szintén fontos a látvány. Ezért tudnak rengeteg rajongót elérni az autógyártók és a napi fogyasztási cikkeket forgalmazó FMCG-vállalatok.
– A Socialbakers által összeállított toplista jól mutatja, hogy a legnépszerűbb cégek – a feltöltött képekkel vagy rövid videókkal – nemcsak a termékeiket mutatják be, hanem életérzéseket adnak át. Ez pedig itt is erősíti a márkához való kötődést.

Megosztás: