Vállalkozó kedvű fiatalok | A magyarok fele céget indítana

Közel ötven százaléka a lakosságnak szívesen vállalkozna, bár az ismeretekkel akadnak gondok.

A magyar lakosság 48 százaléka szívesen indítana saját céget, vagy betársulna egy már meglévő vállalkozáshoz, de főként a 18-24 éves korosztály vállalkozna, náluk ez az arány eléri a 68 százalékot – derül ki Budapest Bank felméréséből. A nagy lelkesedés ellenére, csupán a megkérdezettek 27 százaléka rendelkezik pontos tervvel, és mindössze 6 százalékuk tette meg a szükséges előkészületeket egy cég elindulásához.

A saját vállalkozás indításánál a motivációs tényezők közül a válaszadók 83 százaléka az önállóságot, 30 százaléka a rugalmas munkaidőt, 24 százaléka pedig az alkalmazottinál magasabb jövedelem ígéretét emelte ki. A felmérésben résztvevők 64, a 25 évnél fiatalabbaknak pedig a 77 százaléka nyilatkozott úgy, hogy saját forrásból indítaná be vállalkozását. Népszerű pénzügyi eszköz még a válaszolók szerint a pályázati forrás vagy az állami támogatás. A vállalkozó kedvűek negyede banki finanszírozást is felhasználna vállalkozása elindításához.

Kiderül: a megkérdezettek 78 százaléka szerint a vállalkozás beindítását leginkább az anyagi lehetőségek korlátozzák, egyebek között a kezdő tőke és anyagi tartalék hiánya, valamint a kiszámíthatatlanság. A résztvevők 46, illetve 37 százalékát a vállalkozáshoz szükséges kapcsolatok és a vállalkozói ismeretek hiánya riasztja el az önálló vállalkozás alapításától. Ez az arány különösen a 18-24 évesek körében magas, eléri az 59, illetve az 57 százalékot.

Egy bökkenő

Sokan kényszervállalkozásra adnák a fejüket. Ők valójában állást kreáltak maguknak, nem céget. A szó pszichológiai értelmében nem vállalkozók, szakemberek szeretnének maradni, és a vállalkozást nem önálló szakmának, hanem „állapotnak” tekintik. Ha pedig arra koncentrál valaki, hogy mikor lesz már vége a „vállalkozósdinak” és titokban az álláshirdetéseket böngészi minden nap, nehezen lehet innovatívnak, kreatívnak és kitartónak lenni.

Ráadásul a kényszervállalkozók jelentős része elutasítja, sőt lenézi a vállalkozási ismereteket, a marketinget az emberek becsapásának, az értékesítést pedig valami mocskos, hozzájuk nem méltó dolognak tartja. Nem csoda hát, ha legtöbbjük csak vergődik az üzleti életben, hiszen mind tudásuk, mind szemléletük, mind képességeik alapján máshol lenne a helyük.

Nagyon fontos, hogy aki vállalkozásra adja a fejét, az megértse, hogy nemcsak egy jogi formáról, hanem más gondolkodási- és életmódról is van szó – figyelmeztetnek munkaügyi szakértők. Egy kicsi vállalkozás nagyon sebezhető, a piac legkisebb megingása is érzékenyen érintheti. Fontos tehát a gondos alapozás, a rugalmas reakció és az is, hogy megtanuljuk, a kudarc egy vállalkozó számára nem a világ vége.

Megosztás: