Tíz éves az iPhone | Rövid Apple-történelem

Presztízs az “almás” telefon. A kutatásra-fejlesztésre felfoghatatlan összeget költöttek tavaly is. Tény, hogy Steve Jobs nélkül minden más lett.

Június 29-én volt tíz éve, hogy az Apple piacra dobta a legelső iPhone-t. Az azóta eltelt időszakban a vállalat évente új változatot mutatott be, melyek évről évre egyre nagyobb sikereket értek el, hiszen folyamatosan döntötték meg saját eladási rekordjaikat. Egy-egy új készülék megjelenése előtt már napokkal a boltok előtt éjszakáztak és éjszakáznak márka legnagyobb hívei.

A Wall Street Journal által összeállított érdekes összehasonlításban az iPhone eladásokat hasonlítják olyan best-selling termékekhez, mint a Sony féle Playstation, vagy a Barbie baba. Meglepő, de az almás okostelefon mindenkit maga mögé utasított.

A telefonból tíz év alatt 1,2 millárd darabot adtak el, utána a sorban kerek egymilliárddal a Barbie következett – ám ennek elérésére a játékbabának hatvan évre volt szüksége. Időben a PlayStation állt legközelebb az iPhone-hoz: 20 éves eddigi pályafutása során azonban csak 400 millió fogyott belőle. A listán olyan nagyágyúk is szerepelnek, mint például a Zippo öngyújtó és a Rubik kocka, de egyik sem 10 év alatt érte el mai sikerességét.

Brutális számok

A cupertinói székhelyű vállalatnak tíz évvel ezelőtt még csak 18 ezer alkalmazottja volt, ez a szám mára 150 ezerre hízott. Sokkal érdekesebb viszont, hogy ekkoriban még “csak” 6,4 milliárd dollár bevételt könyvelhettek el, míg ma ennek közel negyvenszeresét. Ha pedig a K+F kiadásokról beszélünk, akkor az iPhone hajnalán “csak” 700 millió dollárt költöttek ilyen célokra, míg 2106-ban már 10 milliárdot.

A paranoiás kezdetek

De nézzük, hogyan jutottunk idáig: a 2000-es években a legnagyobb titoktartás mellett kezdtek az Apple topfejlesztői, legjobb munkatársai dolgozni a projekten. Henri Lamiraux szoftverfejlesztési menedzser és Richard Williamson szoftverekért felelős igazgató toborozta a legjobbakat a szupercsapatba.

Bementek a kiszemeltek irodáiba, becsukták maguk mögött az ajtót. Megmondták, hogy egy olyan projekthez szeretnék áthívni őket, amelyről semmit nem mondhatnak és persze azonnali választ vártak. A cég feje, Steve Jobs miatt volt szükség a titkolózásra, ő ugyanis híres volt paranoiájáról, mindenkinek megtiltotta, hogy akárcsak utalást is tegyen a készülő termékekről a cégen kívül és belül egyaránt, mert karrierjének azonnal véget vet.

A következő két és fél évben éjjel nappal az iPhone-on dolgoztak, több dolgozó magánélete tönkrement, házasságok értek véget. A Purple fedőnevű projekt kedvéért elképesztő biztonsági rendszert vezettek be, hogy még véletlenül se szivároghasson ki semmi: kártyaolvasókat, kamerákat szereltek fel, majd lezártak egy egész épületet és kikerült a “Harcosok klubja” felirat.

Eleinte két típuson dolgoztak párhuzamosan: az egyik a hagyományos „körtárcsás” iPod telefonná alakítása volt, a másik a végül győztesnek bizonyult érintőkijelzős változat. Még a fizikai billentyűkön is sokáig gondolkodtak, két év és rengeteg vita, párhuzamos fejlesztés után végül évek múlva elkészült az iPhone, és megjelentek az első készülékek 2007-ben, és alapjaiban változtatta meg a mobilozás élményét, átrendezte az egész iparágat.

Egy évvel az iPhone bemutatója után az Apple elindította az App Store-t, ami szintén nagy hatással volt az egész iparágra. Megnyílt az út a külső fejlesztők előtt, hogy alkalmazásokat készítsenek a népszerű zsebszámítógépekre, utat engedve kreativitásuknak, új üzleti modelleket fedezzenek fel.

Természetesen más készülékek is rendelkeztek már korábban hasonló kijelzővel, de azok rezisztívek voltak, be kellett nyomni, hogy érzékeljen, míg az Apple már kapacitív technológiát kínált a hardverre remekült optimatizált szoftverrel. Olyan felhasználói élményt biztosítottak, amelyre az azelőtt egyszerűen nem volt példa.

Steve Jobs nélkül

2011-ben az iPhone 4-et követte a 4S, amely több szempontból is meghatározó volt az Apple telefonjainak életében. Egyrészt ez volt az első olyan készülék, melyet nyár helyett már ősszel mutattak be (ebből szokás lett azóta), ám ennél sokkal fontosabb, hogy ez volt az utolsó olyan iPhone, aminek a tervezésében az október 5-én elhunyt Steve Jobs még aktívan részt vett. Jobs halálával mérséklődött a cég „kreatív lendülete”.

Az Apple a trendek diktálása helyett beállt az olyan igények mögé, amelyekről úgy gondolták, hogy többet hozhatnak a konyhára. Egyelőre az eladási statisztikák szerint valóban így van, ám az biztos, hogy a mobilfejlesztés és a Macintosh világa egy igazi zsenivel lett szegényebb.

Megosztás: