Sharing economy: |olyan, mint a legkúlabb kirakós játék

Hiába kap össztüzet az Uber vagy az Airbnb, az üzlet világszerte egyre csak pörög.

A karácsonyi időszakban az utolsó pillanatban is több száz szálláshely között lehetett válogatni az Airbnb-n azokból az ajánlatokból, amelyekben valaki Magyarországon gyakorlatilag bárkivel hajlandó megosztani a lakását, ingatlanát. Persze sok ajánlaton látszott, hogy már rég nem a Zimmer Ferikről van szó, de bőven akad közöttük olyan is, aki valóban a nyugdíját egészíti ki a pénzből.

A külföldön dolgozó és tanuló magyarok is felfedezték maguknak a tulajdonmegosztáson alapuló gazdaság előnyeit, és tömegesen használták ki, hogy vannak olyan internetes felületek, amelyek éppen azt célozzák, hogy minden közlekedő autó tele legyen.

A BlaBlaCar oldalán október hónapban csak a Magyarországról induló külföldi utakra – elsősorban németországi, ausztriai és svájci utakra – 23 ezer ülést hirdettek meg. Decemberben ez a szám megkétszereződött, ami mintegy 30 ezer tényleges utast jelentett. Ez a szám a KSH adatai szerint megegyezik a Németország és Magyarország közti havi légi közlekedési személyforgalommal.

A másik magyarországi telekocsi-szolgáltató, az Oszkár is fut. Egy-egy decemberi napon akár több ezren is úton voltak Oszkárral. A szolgáltató saját számításai szerint utasai már több mint 3,7 milliárd forintot spóroltak meg azzal, hogy nem saját autót vagy tömegközlekedést használtak.

Európa elsőszámú telekocsi-szolgáltatója, a BlaBlaCar ősszel 200 millió dollár tőkét vont be a további fejlesztésekre. Szükség is van a pénzre, hiszen a start up-ok világában ötletekben sohasincs hiány.

Az Uber többnyire az Egyesült Államok nagyvárosaiban kísérletezi ki újabb és újabb alkalmazásait, utóbb azonban, ha beváltak, ezek jelennek meg a külföldi piacokon. A legújabb, az UberHOP egy olyan szolgáltatás, amely kifejezetten csúcsidőben, előre meghatározott útvonalon érhető el. Lényege, hogy az utast az applikáció nem csupán az autós partnerrel, hanem azokkal az utasokkal is összeköti, akik ugyanabba az irányba utaznak. Ezután az utas megkapja, hogy pontosan hol és mikor veszi fel az autó az utastársakkal együtt. A helyszínre pontosan kell érkezni, lévén, hogy az autós partner azonnal továbbhajt. Az utazás végén az autó egy előre meghatározott helyen teszi ki az utast, ami a célállomástól maximum néhány lépésre van. Az UberHOP december 10-én indult Seattle-ben.

Az UberCOMMUTE pedig azoknak jó megoldás, akik sokszor utaznak autóval a munkahelyükre. Ha épp kedvük van, bejelentkeznek az applikációba, amely összeköti őket azokkal, akik ugyanabba az irányba utaznak.

Ha valaki utasként használja a rendszert, az UberPOOL opciót kell választania, amelyben megadja az indulási-, valamint érkezési helyszínt. Az Uber ezután összekapcsolja egy olyan utassal, aki szintén a megadott útvonalon közlekedik. Az utasok pedig megoszthatják egymás között az utazás költségét. Ezt a megoldást jelenleg Chicagóban tesztelik. Az UberPOOL-lal már eddig is több millió utazást bonyolítottak le. San Franciscóban például az Uber-utazások több mint fele ezzel a szolgáltatással történik. Los Angelesben az első nyolc hónapban a megtett utak száma csaknem 13 millió kilométerrel, a szén-dioxid kibocsátás pedig másfél millió kilogrammal csökkent.

Az Uber budapesti statisztikáiból az látszott, hogy egy év alatt 1 perc 42 másodperccel csökkent az átlagos várakozási idő. Míg 2014 novemberében 6 perc 20 másodperc alatt, addig 2015 novemberében már átlagosan 4 perc 40 másodperc alatt érkezett meg az Uber. A becsült átlagos érkezési idő San Francisco esetében 2,6 perc, Londonban 3,4 perc, Varsóban pedig 4,3 perc. Budapest megelőzi Párizst (4,5 perc), Prágát, Bécset (5,6 perc) és New Yorkot is (6,3 perc).

A budapesti Uber-felhasználók száma év végén már 70 ezernél tartott, bár a Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint per pillanat olyan, hogy Uber, nincs, aki személyeket akar szállítani, az váltsa ki a taxisokra vonatkozó engedélyeket…

Fejlődnek a közösségi munkahelyek is: novemberben indult a Loffice első közösségi bisztrója. A 2015-ben Bécsben megrendezett Central European Startup Awards-on „Közép-Európa Legjobb Coworking Irodája” díját is elnyerő Loffice négy budapesti és egy bécsi közösségi irodát működtet.
2009-ben első hazai helyszínét a VI. kerületi Paulay Ede utcában, a Zeneakadémia régi kottanyomdájában alakította ki. Az eredeti állapotában helyreállított, megújuló energiaforrásokkal működő hatszintes gyárépület legfelső emeletén nyílt meg ősszel a Taste Loffice.

Ha pedig már kulináris élvezetekről beszélünk, akkor elmondhatjiuk, hogy ezt a szegmenst is megtalálta a kockázati tőke. A Conor Seed Capital Kockázati Tőkealap ősszel beszállt a sharing economy szolgáltatások egyik jelentős magyarországi képviselőjének számító Yummberbe. Bár stílusos az lett volna, ha közösségi finanszírozásban valósul meg a projekt, hiszen a crowdfunding világszerte egyre népszerűbb. Igaz, a jogi szabályozás még az Európai Unióban is gyerekcipőben jár, Magyarországon pedig még egyáltalán nincs szabályozva a pénzgyűjtés ezen új formája.

A nyáron indult és rövid idő alatt nagy népszerűségre szert tett közösségi vendéglátási szolgáltatás egy okostelefonos alkalmazással köti össze azokat, akik megosztanák otthoni főztjüket azokkal, akik igazi házi kosztra és egyedi élményekre éheznek. A céljuk az, hogy 2-3 éven belül a Yummber a világ egyik legnagyobb közösségi piacterévé váljon azok számára, akik akár vendégként, akár vendéglátóként nyitottak a házi vendéglátásra.

Vagyis a gazdaság apró mozaikjai szép sorban a helyükre kerülnek: ha van igény, ha van kereslet, akkor arra előbb-utóbb megszületik a kínálat is. A hagyományos gazdaság minden tiltakozása ellenére abban a formában, amely modern, és a technológiai újítások legádázabb rajongóinak, a geekeknek az igényeit is kielégítik.

Megosztás: