Playedboys | vagy playboys

Vojnits Bálint állandó közgazdász-coach szakértőnk gondolatai az üzletember-karakterek két típusáról.

Hugh Hefner (a Playboy magazin alapítója) egy közép-nyugati üzletember vékony ajkakkal, ráncos homlokkal, komoly tekintettel és jókora feszültségről árulkodó állkapoccsal. Uralkodó tulajdonságait ügyesen ötvözi vezetői képességeivel. Makulátlan megjelenésű, kiváló kommunikációs készséggel bír és nem utolsósorban lenyűgözően karizmatikus. Ő a klasszikus playboy megtestesítője.

Időközben azonban a világ fejlődő országaiban az amerikai és a fejlett nyugat-európai értékrendektől eltérő alapokon is nőttek fel playboyok. Ők nemcsak személyiség- és karakterjegyeikben, de a szülőktől hozott mintáikat és értékrendjüket tekintve is különböznek a klasszikus playboyoktól. Közös jellemzőjük, hogy jóval gyengébb gyökerek fűzik őket olyan referenciaszemélyekhez, akik stílusmintáiból építkezhettek. Ők azok, akik az elmúlt 15 év alatt, a kapitalisztikus közép-kelet-európai kulturális változás során a társadalom legkülönbözőbb rétegeiből érkeztek, és óriási mértékű magabiztosságot, szabad szellemiséget hirdető, biztos anyagi hátteret építettek ki ahhoz, hogy besétálhassanak a klaszikusnak tekintett playboyok világába.

Playboyok az üzletben

Mivel a „playboy klub” imidzsének vérkeringését azok a márkák határozzák meg, amelyek folyamatos növekedési kényszerben vannak, a cégek egyre kevésbé engedhetik meg maguknak, hogy különbséget tegyenek a klasszikus és az újkori playboyok között. A szélesebb körű kommunikációt bizonyítják az elmúlt időszak tényszerűen követhető, extra profitot jelentő növekedési számai. Mindezt az a folyamat tette elérhetővé, amelynek során a célközönség, a fizetőképes kereslet óriásit nőtt. A célközönség imidzs-higulásában nyilvánvaló szerepe volt a közelmúltban kialakult, elkényelmesedett gazdasági környezetnek is, amelyben akár egy futómadár is könnyedén repülőtollakkal ékeskedhetett anélkül, hogy szárnyalási képességét bárki megkérdőjelezte volna. Az újkori playboy kultúra mögé komoly pénzügyi érdekcsoportok is felsorakoztak, és ez további aktivitásra motiválja az új szereplőket. Időközben a média is beszállt az „üzletbe”, és a folyamatot tovább támogatta azzal a nem titkolt céllal, hogy minél szélesebb kört elérve a prémium márkák által képviselt világnézetet, a könnyedséget, a hedonizmust és a carpe diem-et, minél vonzóbbá tegye. Az imidzs-hígulást leginkább a pénzügyi szolgáltatók indították el azzal, hogy eléhetővé tették az addig elérhetetlennek tűnő álmokat azok számára is, akik nem a klasszikus playboy világból valók.

Hogy reagáltak a válságra?

A válság egyik hatása mindig a szelekció: megmutatja az igazit és felfedi a hamisat, megöli a gyengét és egekbe emeli az erőset, elkapja a lassút és lendít a gyorson, kontrasztot húz és új játékszabályokat kreál… Megváltozik a gondolkodásunk és az értékrendünk is.
A dekonjuktúra időszaka a playboyoknak több kihívást jelent, mint eddig, hiszen a korábbinál jelentősebb erőforrásokra lesz szükségük mind időben és energiában, mind az anyagiak terén. A kérdés most az, vajon a hirtelen előtűnt újkori playboy imázs, vagy a klasszikus playboy karakter bizonyul-e majd erősebbnek?

Az új karakter

A válság a lemaradókból új karaktert gyúr: playedboyokká válnak. Playedboyokká, akiknek az énképe sérül a megváltozott körülmények hatására. Régi értékrendjük interperszonális szinten marad, mert azt nem tudják már megélni a realitás szintjén sem kapcsolataikban, sem az életminőségüket tekintve. A playedboyok elvesztik játszóterüket az annak finanszírozásához szükséges pénzügyi és kapcsolati forrásaikkal egyetemben. A beteljesítetlen vágyak frusztrációhoz, később szorongáshoz, végül önértékelésük csökkenéséhez és kognitív disszonanciához, szélsőséges esetben akár hosszabb távú impotenciához is vezethet.

Ki lesz a nyerő?

A válság elmúlt. Aki arra tudja használni a szélcsendet, hogy alaposabban átvizsgálja hajóját, megerősítse a gyenge pontokat, az a következő viharban nem csak túlélhet, de nyerhet is. Egy playboynak persze nem kell ebben sem egyedül részt vennie, ha egy inspiratív, friss és felkészült csapattal veszi körül magát és a nehézségek megoldásában egy business coach segítségét kéri ki.
A „játszótér” változik, ahogyan a játékosok is, de az igazi játékosok tudják, hogy csak rajtuk múlik, hagyják-e, hogy hajójuk a múlt árnyai közé sodródjon, vagy keményen megragadják a kormányt, és azok maradnak, akik mindig is voltak: playboyok…

Megosztás: