Kulcsfontosságúak | a családi vállalkozások

Jelentős szerepet töltenek be a gazdaság erősödésében, hiszen teljesítményük kiegyensúlyozottabb, és kevésbé hatnak rájuk külső tényezők.

A családi tulajdonú vállalatok ereje nem csak a bruttó hazai termékek hozzávetőleg felének előállításában rejlik, hanem abban is, hogy hosszú távú értékrendjüknek, szemléletmódjuknak köszönhetően jóval ellenállóbbak a gazdasági ciklusoknak. Lényegesen kevésbé hatnak rájuk a külső környezeti tényezők, ezáltal igen stabil, erős magját képezik a gazdaságnak, miközben példát mutathatnak más cégek számára is a sikeres fejlődéshez, növekedéshez – hangzott el a K&H Bank családi vállalatok számára rendezett szakmai találkozóján.

Oda kell figyelni a növekedésre is

A családi cégek gazdasági jelentősége a nemzetközi és a magyar gazdaság szempontjából is egyre meghatározóbb, amit jól mutat, hogy egyre több tanulmány és szervezet foglalkozik eredményes működésükkel. Az elmúlt években világszerte a nagy családi vállalatok folyamatosan jobban teljesítettek nem-családi versenytársaiknál. Ennek fő oka, hogy teljesítményük kiegyensúlyozottabb: bár gazdasági fellendülés esetén valamelyest kevésbé meredek növekedés jellemző rájuk, recesszió idején azonban jóval ellenállóbbak. Ahhoz azonban, hogy a cégben lévő érték hosszú távon is fennmaradjon és gyarapodjon, elengedhetetlen a növekedés.

Míg 1-3 éves időtávon elsősorban a költségek csökkentésével lehet hatékonyan javítani egy vállalat eredményét, addig hosszabb távon a növekedés az egyetlen, ami értéket teremthet. Nem mindegy azonban, hogy mindez miként valósul meg. Csak akkor beszélhetünk értékteremtő növekedésről, ha az éves bevétel-gyarapodás mellett legalább 10 százalékos a megtérülés.

A sikeres, azaz értékteremtő növekedésnek több alapfeltétele van. Egyrészt ahhoz, hogy a cég növekedési ambíciói reálisan megvalósíthatók legyenek, a szakértők szerint mindenképpen figyelembe kell venni az adott iparág fejlődési dinamikáját. Másrészt középtávon is finanszírozni kell a növekedést, továbbá a vezetőség részéről stratégiai szintű egyetértés szükséges. Harmadrészt pedig ki kell dolgozni a cég hosszú távú vízióját, illetve azt a struktúrát és eszközöket, amelyek megteremtik az egyensúlyt a rövid és hosszú távú célok között.

Megosztás: