Közösségi média | Változások a kkv-marketing piacán

A kis- és középvállalatok (kkv) tíz leggyakrabban használt marketingeszközéből öt a Facebookhoz köthető, most először pedig az Instagram is felkerült a listára

A számok mögé nézve úgy tűnik, hogy a Facebook dróton rángatja a vállalkozásokat, lényegében az történik a hirdetési piacon, amit Mark Zuckerberg akar – derül ki Marketing Commando 1000 fő megkérdezésével készült friss online felméréséből.

Tarol az online

Az idei körkérdésre adott válaszok alapján a top tíz eszközből kilenc – a tavalyihoz hasonlóan még mindig – online. Az első négy helyen nem történt változás. A legnépszerűbb marketingeszköz a céges Facebook-oldal, második a saját honlap, harmadik a Facebook-hirdetés. A negyedik helyen a tízes lista egyetlen nem online eszköze, az ajánlás áll.

A kiemelt Facebook-bejegyzés végzett az ötödik helyen, ezzel egy helyet erősödött. Két helyezést javítva a hatodik helyre lépett a saját blog. Hetedik a SEO, azaz a keresőoptimalizálás, nyolcadik a Google AdWords, mindkettő egy helyezést rontva.

A legnagyobb meglepetés, hogy öt helyezést előre lépve, a kilencedik helyen végzett a szintén Zuckerberg-istállóhoz tartozó Instagram, amit egy helyet visszaesve a Facebook-csoport követ. Így a tíz leggyakoribb marketingeszköz közül már öt a legnagyobb közösségi oldalhoz kapcsolódik.

Mi áll a háttérben?

Nem véletlen ez az átrendeződés. Ahogyan Mark Zuckerberg áthelyezi a hangsúlyt az egyik eszközről a másikra, úgy követi a piac is. Ahogy csökkenti az oldal a természetes posztok elérését, úgy erősödnek a fizetett hirdetések, de ugyanakkor a saját, ingyenes platformok is, mint a blog vagy a csoport. Ahogyan növeli a Facebook az Instagram szerepét, úgy követik a vállalkozások és kezdik el használni. Lényegében úgy táncolnak a cégek, ahogy a Facebook fütyül – állítja Wolf Gábor, a Marketing Commando vezető tanácsadója, kisvállalati marketing szakértő.

A Google eszközeinek szerepe, ha kis mértékben is, de tovább gyengült. Minden Google eszköz rontott a pozícióján. A legnagyobb mértékben a Google display network gyengült, a 32. helyről a 37. helyre lépett vissza. A tavalyi erős gyengülés után tovább csökkent a keresőoptimalizálás szerepe is.

Újra eljön a marketingesek ideje

A kis- és közepes vállalkozások még mindig alig használnak offline eszközöket, valamint televíziós és rádiós hirdetéseket. Az online marketing trendek hatással vannak az offline hirdetésekre is. A leggyakoribb offline hirdetési forma a hirdetés reklám újságban (30. hely), amit a nyomtatott sajtóban megjelenő fizetett PR cikk követ a 35. helyen. A rádióreklám a 43. a sajtóhirdetés a 47., a TV hirdetés az 56. legnépszerűbb marketing eszköz.

Az online megjelenésével figyelemre méltó változás az is, hogy a kis- és közepes vállalkozások maguknak kezdték csinálni a marketinget. Ez azonban egyre bonyolultabb és egyre nehezebb. Csak a Facebook hirdetési szabályzata több mint tíz oldal, tele kereszthivatkozásokkal. Ezért aztán egyre több cég szervezi ki a marketinget külső szakértőknek, kivitelezőknek.

A szakértő szerint mindez azt jelzi: a csináld magad marketingnek vége. Újra eljött a marketingesek és kivitelezők ideje. A vállalkozók nem a cég marketingjéért, hanem egy márkáért felelősek, a különféle eszközök kezelését pedig jobb szakértőkre bízni. A nagyobb cégek is sokkal jobban járnak, ha saját marketingest vesznek fel és nevelnek ki.

Megosztás: