Kötelező olvasmány | – üzletembereknek

Kulcsár Tibor, a Kulcs-Soft elnök-vezérigazgatója 25 év üzleti tapasztalattal írta meg első könyvét.

Hogyan válhat egy garázscégből több, mint száz dolgozót foglalkoztató, 1 milliárd forintos éves árbevételt hozó részvénytársaság? Mitől lesz az emberek egy része sikeres, és hol bukik el a másik fele? Olvassa el A világon élni csak hősként érdemes című könyvet – felér egy üzleti tanfolyammal! Íme, néhány tipp a szerzőtől:

Cél az ajtón

„Ha van igaz álmod, vágysz rá mindennél jobban, hiszed, hogy sikerül, akkor kezdj el cselekedni! De nagyon fontos, hogyan cselekszel, mert sokan itt rontják el! Tűzz ki célokat az álmod eléréséig. Az álomnak nagynak kell lennie, a céloknak aprónak és könnyűnek. A céljaid legyenek konkrétak és írd le őket. A célokat naponta kell ellenőrizni és számon kérni magadon! Nekem az volt kiírva az irodám ajtajára, hogy: ADDIG nem mehetsz haza, amíg nem adtál el legalább egy programot! És mivel 25 éve csinálom, így mindenki kiszámolhatja, hogy jó sok programot eladtam már!”

Szeresd a gazdagokat!

„Ha gazdag akarsz lenni, akkor előtte meg kell szeretned a gazdagokat. Nem fog menni azonnal, de sikerülhet. Az első lépés, hogy elfogadod, tisztességes eszközökkel is lehet valaki gazdag. Olvasd az életrajzukat. Beszélj velük. És meglátod, hogy rengeteg gazdag van, aki tisztességes eszközökkel lett gazdag és ráadásul rendes ember is. Közeledj feléjük. Legalább hallgasd meg őket.”

A versenytársak jobbá tesznek

„Miért megy jól a tapasztalt, felelősségtudattal rendelkező szakembernek? Mert nincsen konkurenciája! Nagyon sokan panaszkodnak, hogy a konkurencia elnyomja őket, lenyomja az árakat, nem tudnak sikeresek lenni. Ez így nem igaz. Ez csak egy kifogás. Ha alaposan megvizsgálod a helyzetet, azt látod, hogy senkinek sincs konkurenciája. Minden cég egyedi, minden termék egyedi, minden ember egyedi. A probléma ott van, hogy nem vagy jobb, mint a versenytársaid. Tiger Woods még soha nem mondta, hogy nehéz meghívást kapni, mert a konkurencia lenyomja az árakat. Bár 70 millió ember golfozik, és Ő kéri a legmagasabb rajtpénzt, mindenki Őt akarja. A konkurencia ellen nem trükkökkel, csalással, ügyeskedéssel kell harcolni, hanem azzal, hogy te vagy a legjobb! Az 1990-es években az alábbi mondat volt a szlogenünk: Mi csak a második legnagyobb szoftvercég vagyunk, ezért jobban kell dolgoznunk, mint az elsőnek! Mérd fel a szakmai színvonaladat, és mérd fel a nagyobb versenytársaidat is, de őszintén. Ha a te minőséged jobb, akkor emeld fel az áradat és meg fogsz lepődni! A vevők csak azért nem vásároltak eddig tőled, mert az alacsony áraiddal megzavartad őket, és azt üzented feléjük, hogy te gyengébb minőséget képviselsz. Ha tanácsot kérnek tőlem, hogy mit csináljanak, hogy jobban menjen az üzlet, akkor 90 %-ban azt mondom: emeld fel az áraidat. 10 %-ban meg azt, hogy hagyd abba.”

A tulajdonos ismerjen minden folyamatot!

„Amíg nem ismersz minden folyamatot a cégedben, addig nem szabad egy alkalmazottat sem felvenni. A legtöbb csőd azért van, mert a tulajdonos megbíz alkalmazottakat, olyan dologgal, amihez ő nem ért. Én foglalkozom a beszerzéssel, az alkalmazott meg foglalkozzon az értékesítéssel, és a marketinggel. Biztos bukás a vége! Amíg megy az üzlet, addig minden rendben, de ha nem jön a bevétel, akkor az alkalmazottak folyamatosan kifogásokat mondanak, és ha nem érted azt a területet, akkor nem tudod eldönteni, hogy tényleg gond van-e, vagy csak benyeltél egy kifogást. Ezért van az, hogy rengeteg cég veszteséggel vagy null szaldóval működik, és a tulajdonos nem tudja miért. Az első száz terméket te add el, majd utána vehetsz fel valakit, aki helyetted csinálja. Tanuld meg a könyvelést is. Nem kell könyvvizsgálónak lenned, de értsd a könyvelés alapjait. Sok cég rengeteg felesleges pénzt fizet ki, csak azért, mert a tulajdonos nem érti a könyvelést, és mindent elhisz a könyvelőnek. Nem szándékosan hibáznak a könyvelők, de minden területen kell a kontroll, és az a jó, ha a kontrollt a tulajdonos végzi.”

Ha nem megy, kezdjük újra

„Nincs olyan, hogy hiba nélküli élet. Mindenki hibázik, és minél hamarabb beismered, annál hamarabb rátalálsz a helyes útra. Még Nadal is üt labdát a hálóba. Mondhatná azt is, hogy a háló a hibás, ő jót ütött, de nem ezt teszi. Az tény, hogy hibázni nem jó érzés. De! Minél jobban szereted a hibáidat, annál könnyebb lélekkel tudod kijavítani. Ha utálod magad a hibák miatt, akkor nehezebben fog menni. És ezzel időt veszítesz, pedig az idő pénz! Rengeteg embert ismerek, akik évek óta vesztes céget vezetnek. Beleölik az idejüket, a pénzüket, az álmaikat. Pedig csak annyit kellene mondani, hogy vesztettem, kezdjünk egy új meccset.”

„Ha felvettek volna a műszaki egyetemre, és sikerült volna programozó matematikus diplomát szereznem, akkor ma nem egy tőzsdei cég elnök- vezérigazgatója lennék, hanem egy szoftveres cégnél programozó.” Kulcsár Tibor

A cég

A Kulcs-Soft 1989-ben az első vállalkozások között indult egyedi szoftverek programozásával, majd az ügyfélszám növekedésével bevezették a dobozos szoftver ötletét. Magyarországon a Kulcs-Soft rendelkezett először Windows operációs rendszerre kifejlesztett ügyviteli termékekkel. 2005-től az internet elterjedésével online szoftvereket jelentettek meg, amelyek révén két év alatt megduplázták ügyfeleik számát. 2006-ban részvénytársasággá alakultak, 2009-ben a cég részvényeit bevezették a Budapesti Értéktőzsdére. Ma több mint 50 ezer fős hazai és külföldi ügyfélkörrel rendelkeznek.

 

Megosztás: