Kisvállalatok | nagy tervei

A kisméretű cégek nagyratörően terveznek, sőt optimisták, de a tudatos jövőkép még hiányzik.

Sodródás, jó irányba

A tervezés területén komoly hiányosságokkal küzdenek a hazai kisvállalatok – derül ki a CIB Bank és a BellResearch közös reprezentatív kutatásából, amelyben a 0-300 millió forint éves nettó árbevételű magyarországi vállalkozásokat kérdezték a jövőképüket, tervezési stílusukat illetően.

A felmérés szerint ugyanis a 300 millió forint árbevétel alatti vállalkozások közül tízből négy tartja csak fontosnak a tudatos tervezést, egyharmaduk viszont egyáltalán nem. Ez az arány az előző időszakhoz képest javulást mutat, akkor a vállalkozások hozzávetőlegesen negyede készített még csak üzleti tervet.

Ma már a vállalkozások jelentős része legalább fél évre előre tud tervezni. Ahogy nő a foglalkoztatottak száma, úgy emelkedik a tudatosan tervező vállalatok aránya is, de a tervezés alapján komoly régiós eltérések is megfigyelhetők: míg Közép-Magyarországon 51 százaléknyi az üzleti tervet készítők aránya, addig Kelet-Magyarországon 27 százalék.

Bár a tudatos pénzügyi tervezés még kevés kisvállalatot jellemez, érezhető mértékben nőtt az elmúlt bő egy év alatt azoknak az aránya, amelyek valamilyen fejlesztést terveznek végrehajtani az előttük álló egy év során.

A felmérés eredményei szerint a megkérdezett vállalkozások több mint egyharmada (35 százaléka) lát lehetőséget jövedelmezőségének növelésére kisebb beruházás, fejlesztés révén, körükben tízből kilencen konkrétan terveznek is ilyet a következő egy éven belül. Figyelemre méltó emellett, hogy a belföldi és a külföldi terjeszkedésre, a tevékenység, profil bővítésére, illetve új értékesítési csatorna bevezetésére is magasabb arányban látnak lehetőséget a kisvállalkozások az előző évhez viszonyítva.

Óvatos hitelfelvétel

A vállalkozások túlnyomó része saját forrásból valósítja meg beruházásait, külső finanszírozás esetén leginkább a pályázati és banki forrásokra támaszkodnak a kisvállalkozások. Az elmúlt 3 évben a 0-300 millió forintos árbevételű vállalkozások csupán 14 százaléka vett fel valamilyen hitelt, a távolmaradás egyik legfontosabb oka pedig a kockázatok minimalizálása.

A hitelfelvételi kedv az elmúlt időszakban gyakorlatilag nem változott, azok a cégek, amelyek mégis külső forrásból valósítják meg beruházásaikat leggyakrabban folyószámla- vagy beruházási hitelt vesznek igénybe.

„A saját ügyfélkörünkben pozitív változásokat látunk, hiszen a tavalyi évben hozzávetőlegesen 20 százalékkal nőtt a finanszírozott ügyfélszámunk. A legkeresettebb finanszírozási forma a folyószámlahitel, amely likviditási problémák esetében nyújtja a legrugalmasabb megoldást. Ügyfeleink többsége a kereskedelmi és szolgáltató szektorban működik, a legtöbb esetben alvállalkozóként. Nekik különösen fontos, hogy át tudják hidalni a hosszabb fizetési határidőket, illetve a hirtelen jelentkező kiadásokat” – emelte ki Bodnár Zoltán, a CIB Bank Kisvállalati Szegmens vezetője.

Optimista jövőkép

A vállalkozás jövőjéről alkotott kép alapján is javult kissé a helyzet az egy évvel korábbihoz képest. A vállalkozások közel fele fejlődést, kétötöde stagnálást prognosztizál az elkövetkező egy-két évre, és mindössze egytizedük számít csökkenésre. A nagyobb árbevételű cégek ugyanakkor optimistábban látják helyzetüket. A kutatás szerint a 0-300 millió forintos árbevételű vállalkozások kétharmada legalább kismértékben nyereséges volt, míg a foglalkoztatottak létszáma nem változott számottevően.

Megosztás: