Keveset politizálnak a hazai vállalkozók

Tartanak a konfliktustól és a vevőik elvesztésétől, ezért nem politizál a legtöbb kis- és középvállalkozás tulajdonosa.

A választások idején betette a lábát a politika a vállalkozások életébe. A szavazás előtt érdekes felmérést készített a Marketing Commando, melyben 750 kkv tulajdonosának véleményére voltak kíváncsiak, többek között arra, hogy a cégen belül politizálnak-e.

A válaszadók 86 százaléka szerint nem helyes, ha egy vállalkozás nyíltan politizál. A többség ezt azzal indokolja, hogy elveszíthetnék a vevőik egy részét, illetve a politika magánügy, nem feladata egy vállalkozásnak. Mások a politikai kultúra miatt nem politizálnak. Tartanak attól, hogy ha nyíltan állást foglalnak politikai kérdésekben, azzal kellemetlen konfliktusba, támadások kereszttüzébe kerülnek, ami végeredményben a vállalkozás rovására menne.

Jogukban áll

A megkérdezettek 14 százaléka ugyanakkor helyesnek tartotta, ha egy vállalkozás politizál. A többségük szerint azért, mert – a szólás és véleménynyilvánítás szabadágának határain belül – joguk van hozzá. Sokan emelték ki, hogy mivel a politika közvetlenül befolyásolja vállalkozás életét, egyenesen kötelessége a vállalkozónak foglalkozni vele: nem pártpolitika mentén, hanem a vállalkozás értékei mellett kiállva. Néhányan úgy gondolják, hogy az értékek mentén tett politikai véleménynyilvánítás akár a márkakommunikáció része lehet.

A szakértők szerint egy vállalkozás eldöntheti, hogy kiáll-e egy politikai párt, vagy jelölt mellet vagy sem. Azonban, hogy kiáll-e a számára fontos értékek mellett, az nem lehet mérlegelés tárgya. Az értékek ugyan úgy a márka része, mint a logó vagy a név. Ezen értékek kovácsolják közösséggé a vevőket, éppen ezért fontos kiállni is értük.

A vevőnek mindig igaza van

A megkérdezett vállalkozók fele válaszolta, hogy a vevői szoktak politizálni. Ilyenkor a válaszadók többsége mintegy 60 százaléka passzívan hallgat, vagy semleges beszélgetésbe elegyedve igyekszik másra terelni a szót – pláne, ha más véleményen vannak, mint a politizáló vevő. Ha egyetért a vevővel, a megkérdezettek 30 százaléka elegyedik beszélgetésbe. A válaszadók 7 százaléka viszont akár vitába is száll, ha eltér a véleménye.

Megkönnyítheti a vállalkozás életét, ha felkészül az ilyen helyzetek kezelésére, hiszen természetes, hogy a választások idején politizálnak az emberek, legyen szó vásárlókról, ügyfelekről. A vállalkozás megszabhatja saját játékszabályait, megfogalmazhatja az álláspontját és kiképezheti a munkavállalókat, hogy mi a teendő egy-egy ilyen helyzetben. Egy állatorvosi rendelő árlistáján például fel volt tüntetve, hogy ha a gazdi politizál, minden ellátás feláras.

Egymás közt

A vállalkozók több mint 90 százaléka nem kezdeményez politikai témájú beszélgetést sem a vevőivel, sem a beszállítókkal, sem az alvállalkozókkal. Más vállalkozókkal azonban 26, míg a munkatársakkal 38 százalék kezd politikai témájú beszélgetésbe. Máskülönben nagyon magas a válaszadó kis- és közepes vállalkozások szavazási hajlandósága: 87 százalék nyilatkozott úgy, hogy elmegy szavazni az áprilisi választáson.

A vállalkozások mindössze 2,5 százaléka tervezett reklámkampányt indítani a választásokhoz kapcsolódva. Ez nagyon alacsony arány, pedig a választás nagyszerű lehetőségeket kínált arra, hogy egy vállalkozás kitűnjön a tömegből. A felmérést készítő cég három típusát említette az ilyen kampányoknak. Az első egyszerűen a politikai kampány stílusát használja a kommunikációban, felül a trend hátára, de nem foglal állást. A második típusban felelős vállalat képét szeretnék kialakítani, például a szavazáson való részvétel ösztönzésével – egyre több ilyen kampányt lehet látni Magyarországon is. A harmadik típusba azok a kampányok tartoznak, ahol a vállalkozás véleményt is nyilvánít, vagy erre ösztönöz.

Megosztás: