Gömb alakú családi fotók? | A 360 fokos képek forradalma

A legnagyobb techcégek mind beépítették a technológiát saját repertoárjukba, így hamarosan egyre több helyen lehet találkozni a körbefordítható képekkel.

Úgy tűnik, hogy az elkövetkezendő években egyre gyakrabban lehet majd találkozni az úgynevezett 360 fokos fotókkal és vidókkal a világhálón, hiszen a legnagyobb technológiai vállalatok sorban karolják fel ezt az elképesztő és egyben nagyon látványos megoldást. A Facebook egy ideje már támogatja a körbeforgatható képek és videók megosztását, illetve a Google is lehetőséget nyújt erre, mozgóképeknél a YouTube-on, állóképeknél pedig a Google Photos-on keresztül.

De mik is azok a 360 fokos fotók és videók? A panorámafotókat mindenki ismeri, a mai okostelefonok szinte mindegyikével lehet ilyeneket készíteni. Hosszú, filmszerű képekről van szó, amelyeknek egyszerre csak egy része jelenik meg a megjelenítőn, de lehet őket mozgatni horizontális irányban, így a felhasználóknak az az érzésük, hogy körbe tudnak nézni egy adott helyen. A 360 fokos tartalmakat hasonlóan kell elképzelni, de nem egy hosszúkás felvételről van szó, hanem a tér minden irányába el lehet nézni. Mintha egy gömb belsejéből néznénk a valóságot; az egyetlen egy láthatatlan terület általában pontosan lefelé van, ott ugyanis sok esetben a fotóállvány lenne, melyet a szoftverek egy fekete pöttyel takarnak ki. A Google utcaképein valószínűleg sokan találkoztak már ilyen felvételekkel, csak azt nem tudja feltétlenül mindenki, hogy ma már nincs szükség speciális autóra és kamerarendszerre a készítésükhöz.

A fotózás mindenesetre teljesen máshogy történik, mint a panorámafelvételeknél, amelyeket egy normál kamerával és egy jó képösszefűző algoritmussal is elő lehet állítani. Erre amúgy itt is van mód, de mivel rengeteg helyen kell illeszteni a felvételeket, az átmenetek feltűnőek és zavaróak lesznek, épp ezért a cégek már különféle célhardvereket gyártanak az efféle tartalmak előállítására. Az ismert gyártók közül jelenleg a Samsung van jelen a legerősebben ezen a területen, nemrég jelent meg a Gear 360 névre hallgató kamerájuk második generációja, amelyen két darab, egyenként 8,4 megapixeles szenzor található 180 fokos látószögű lencsékkel. Ezek értelemszerűen minden irányba látnak, de mivel nem közvetlenül egymáson vannak, pár centiméter kimarad a látószögükből, de ez csak akkor észrevehető, ha a téma is pár centiméterre van az eszköz oldalsó részétől. A képminőség még ennél az eszköznél sem olyan, mint akár a csúcskategóriás okostelefonoknál, de annak fényében, hogy pár éve még tízmilliókból lehetett csak összerakni egy efféle felvételek készítésére alkalmas kamerarendszert, nagyon jó úton járunk. Említésre méltó még az Insta360 kameracsalád is, de a Kodak, a Ricoh és az LG is előállt már hasonló megoldással.

Az új típusú fotók és videók persze jól kapcsolódnak a virtuális valósághoz, VR-szemüvegekből pedig valószínűleg a Samsung adja el a legtöbbet az okostelefonjaihoz, nem csoda, hogy ők a leginkább érdekeltek abban, hogy felhasználói tartalmak is készüljenek. Bár a Gear 360 jelenleg csak az újabb Samsung készülékekkel és az iPhone-okkal működik együtt, pár év múlva már biztos, hogy tonnaszám lehet majd különféle univerzális kamerákat vásárolni, illetve az sem kizárt, hogy hamarosan az első olyan okostelefon is piacra kerül, amelybe ilyen kamerákat építenek. Kevésbé ismert gyártók már működő prototípusokat is mutattak be, bár például a ProTruly Darling névre hallgató androidos eszköz nem valószínű, hogy hazánkban megjelenik, még akkor sem, ha amúgy lesz belőle dobozos termék.

A jó hír viszont az, hogy a 360 fokos tartalmak fogyasztásához nincs szükség sem speciális kamerákra, sem speciális lejátszókra; az okostelefonok és a számítógépes böngészők egyaránt támogatják ezeket a megoldásokat, az alább beágyazott demófilm pedig jól szemlélteti az egész működését (számítógépen a videó indítása után az egér mozgatásával lehet körbenézni, telefonok esetében pedig az arra alkalmas készülékek térbeli mozgatásával.) A lényeg azonban sokak szerint nem a technológia, hanem az, hogy mindez hogyan fogja átformálni a média világát. A 360 fokban rögzített tartalmakat ugyanis sokkal kevésbé lehet manipulálni, mint mondjuk a klasszikus fényképeket. Elképzelhető tehát, hogy a virtuális valóság forradalmának a hiteles híradások lesznek a leghasznosabb következményei.

Megosztás: