Egyre népszerűbb | az elektromos autó

A környezetkímélő gépkocsik díjmentesen várakozhatnak Budapest egész területén, és számos más kedvezmény is várhat rájuk.

Ha nem vesszük figyelembe, hogy 2015 végére rekord mélységbe jutott az olaj ára, és így egészen olcsó lett a tankolás, akkor egyre több érv szól az elektromos autók mellett. Budapesten például már itt van az ingyen parkolás, ami naponta akár 3-4 ezer forint megtakarítást is hozhat.

A Fővárosi Közgyűlés tavaly december 2-án megszavazta, hogy a környezetkímélő gépkocsik díjmentesen várakozhassanak Budapest egész területén. A javaslatot Nagy Gábor Tamás, az I. kerület polgármestere terjesztette elő azzal az indoklással, hogy ez az intézkedés elősegíti Budapest levegőjének tisztulását, a károsanyag-kibocsátás csökkentését és az életminőség javulását.
A budavári önkormányzat egyébként az elsők között döntött az országban arról, hogy támogatja az e-mobilitás terjedését, és októbertől ingyenessé tette a parkolást a zöld rendszámos autóknak.

A fővárosi parkolási rendelet módosítása ugyanakkor már egész Budapest területén lehetővé teszi, hogy a zöld rendszámmal felszerelt járművek ne csak a közterületeken található töltők használata közben, hanem bármikor ingyen parkolhassanak.

Az ősszel bevezetett zöld rendszámot a tisztán elektromos, a külső töltésű „plug-in”, illetve a növelt hatótávolságú hibrid járművek viselhetik, valamint az olyan nulla emissziós gépkocsik, mint például a hidrogén tüzelőanyag-cellás autók. A Fővárosi Közgyűlés az új parkolási rendelet kihirdetése után fél évvel felülvizsgálja, hogy az intézkedés elérte-e a kívánt hatást.

Új fejlemény az is, hogy az Országgyűlés elfogadta a villamosenergiáról szóló törvény módosítását, amelynek értelmében az elektromos autók töltőinek az üzemeltetése önálló tevékenységi forma lett, amelyhez ennek megfelelő, új típusú engedély szükséges. Egy új kormányrendelet pedig kiemeltté nyilvánította azokat a közigazgatási hatósági ügyeket, amelyek a töltők telepítésével függnek össze.

Ezek a változások már részei annak a programnak, amelyet a Jedlik Ányos Klaszter javasolt a Nemzetgazdasági Minisztériumnak az elektromos autózás ösztönzésére. Még így is bőven maradt azonban tennivaló, hiszen az ajánlások között szerepel a mentesség a cégautóadó alól, a 27 százalékos áfa csökkentése, kedvezmény a személyi jövedelemadóból, valamint államilag támogatott hitelek bevezetése.

A klaszter azt is el szeretné érni, hogy az állam minél nagyobb arányban vásároljon elektromos járműveket a közbeszerzések keretében, illetve ösztönözzék a kukásautók, a taxik és a kamionok átállását az elektromobilitásra.

A tervek szerint a zöld rendszámmal ellátott autók a jövőben nemcsak ingyenesen parkolhatnak, hanem használhatják a busz- vagy zöldautó sávokat, szmogriadó esetén is korlátozás nélkül közlekedhetnek, valamint mentesülnének az útdíj és az esetleges dugódíj alól is. A zöldrendszámos autók tulajdonosai ezen felül kedvezményes áron vásárolhatnának tömegközlekedési bérletet is.

Minderre pedig nagyon is szükség van ahhoz, hogy a fehér holló ritkaságú e-kocsi-vásárlók megszaporodjanak. Mert ha a töltési nehézségeket nem is vesszük figyelembe, és örvendezünk a kilométerenként mindössze 3-5 forintos üzemeltetési költségnek, akkor is nagyon drágán adják a belépés lehetőségét a zöld világba. Az elektromos hajtású autók induló ára legalább kétszerese a hasonló képességű robbanómotoros társaiknak, így 9-10 millió forintnál kevesebb pénzzel senki se induljon vásárlásukra.

Megosztás: