E-kereskedelem | A hazai webshopok jövőképe

A magyar internetezők nagy része szívesen vásárol online, a szektor eredményesen bővül. Mire készülhetnek, akik online kiskereskedelemre adják a fejüket?

A digitális világ alakulásával folyamatosan változnak a vásárlási szokások is, aminek elsődleges mozgatórugója az úgynevezett Y generáció. Ők az 1980 és ’95 között született új nemzedék, amelynek gyerekkorában a technika száguldó fejlődése rendkívül fontos szerepet játszott. Így érthető, hogy az e-kereskedelem is a legnagyobb hatással az ilyen újításokra leginkább nyitott fiatalokra van.

A ShopAlike webshop-aggregátor nemzetközi csapata felmérést készített az e-kereskedelem trendjeiről, melynek során 13 európai ország 100 partnerüzletét kereste fel egy külön, számukra kidolgozott kérdőívvel.

A közösségi média megkerülhetetlen szerepe

A kérdésekre adott válaszokból kiderült, hogy a fiatalok 47 százaléka hozza vásárlási döntéseit a közösségi média véleményének alapján. (Ez a többi generáció 19 százalékára igaz).

A másik oldalon, a felmérésben részt vevő partnerüzletek is egyre jobban törekednek arra, hogy diverzifikált marketingstratégiával szólítsák meg a fiatal generációt. Többségük a megnövelt közösségi médiában való részvétellel szeretné megközelíteni az adott csoportot, ehhez különösen fontos átlátni a fiatalok változó szokásait. Az Y generáció tagjai egyre gyakrabban hagyják el a Facebookot az Instagram vagy a Snapchat javára.

Jelentős bővülés a piacon

A válaszadók túlnyomó többsége optimista a jövőt illetően, és elégedett az e-kereskedelem jelenlegi állásával. Van is miért pozitívnak lenni, hisz Magyarországon a kiskereskedelmi forgalom (és különösen az online kiskereskedelem) első félévben tapasztalt növekedése alapján 2017 végén valóban jóval nagyobb lesz a forgalom, mint 2016-ban.

A teljes magyar kiskereskedelem 3,9 százalékkal nőtt, valamivel lassabban, mint 2016-ban. Ehhez képest az online kiskereskedelem a GKI Digital piackutató adatai szerint kereken 20 százalék növekedést tapasztalt.

Vásárlási szokások

A magyarok főleg elektronikai termékeket vásárolnak interneten, de idővel az egyéb tartós fogyasztási cikkek és a napi fogyasztási cikkek (FMCG-szektor) online kiskereskedelme is eléri majd azok szintjét.

A jövő a nagy, széles termékpalettával rendelkező webshopoké, vagyis a piac koncentrálódni fog. A vásárlók szeretik, ha minél több dolgot találnak meg egy helyen, és szeretnek megszokott, bejáratott helyen vásárolni online is, nem csak offline. A felmérés következtetése szerint a kisebb webshopokat működtető vállalkozások akkor tudnak megmaradni a piacon, ha olyan szűk vásárlói réteget céloznak, akik kimaradnak a nagy boltok szórásából, esetleg nagyon alacsony árakkal szállnak versenybe.

Meg kell tartani a visszatérő vásárlókat

A piac bővülése szempontjából azonban az internetes vásárlási gyakoriságnövelése fontosabb tényező, mint az új vásárlók bevonása. Rövidtávon ugyanis nem várható új, érdemi vásárlóerővel rendelkező rétegek tömeges megjelenése a szektorban. A meglévőknél pedig az ár mellett további szempontok is előtérbe kerülnek a vásárlási döntéseknél: így a többi között a kapcsolódó szolgáltatások minősége, a termékpaletta mérete, az átvételi és kiszállítási, valamint a választható fizetési lehetőségek – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatás-sorozatának idei harmadik felméréséből.

A vásárlói szokások változásának következményeképp a kiskereskedelmi vállalkozások boltjainak egy része inkább elosztóközponttá válhat. A logisztikában a városhoz közeli raktárterületek iránt növekedhet az igény, ahonnan még biztosítható a gyors kiszolgálás. A szakemberek azon a véleményen voltak, hogy a plázákat még egyáltalán nem kell temetni, bár a jövőben lehetnek olyanok, amelyek funkciójukat illetően át fognak alakulni. A különböző létesítmények közül a retail parkok veszélyeztetettek ebből a leginkább.

Megosztás: