Bankok az interneten | Micsoda különbségek!

Bankválasztásnál érdemes megnézni, hogy a pénzintézet milyen internetes banki felülettel rendelkezik – tisztázzuk, mire kell figyelni!

A lakosság alapvető elvárása, hogy banki ügyeiket a leghatékonyabban, sorban állás nélkül, az internetes felületen, azaz a netbankon keresztül végezhesse.

Tagadhatatlanul az egyik legfontosabb egy netbankkal szemben is a biztonság. A gyakorlatban alkalmazott megoldások közül egymás mellett több is megfér, a 11 banki válaszadóból 8 jelölte meg, hogy vagy előre rögzített jelszót vagy SMS jelszót kér – derül ki a Bankmonitor felméréséből.

Az elvárásoknak megfelelően a forintos megbízások beadása, módosítása és törlése a legtöbb banknál elérhető, de érdemes figyelni, mert több helyen is előfordul, hogy ha „igent nyomunk” egy tranzakcióra, akkor azt későbbiekben már nem lehetett módosítani vagy törölni.

Megbízás hitelesítése

Ha bejutottunk a netes felületre és valamilyen megbízást adtunk, akkor annak végrehajtása nem megy automatikusan, szükség van további hitelesítésre. A CIB Bank itt is a tokent, azaz a fizikai vagy applikáció alapú jelszógenerálást részesíti előnyben. Vannak bankok, amelyek a token mellett az SMS-jelszót is favorizálják, a MagNet, a K&H, az OTP és az UniCredit. De van arra is példa, amikor az SMS jelszó van kitüntetett szerepben, míg a többi nem (Budapest, Erste, Gránit, MKB). A Raiffeisen a tokentől elzárkózott, míg a Sberbank az előre rögzített jelszó mellett azért a tokent is beillesztette az eszköztárába.

A netbank másik elengedhetetlen tulajdonsága, hogy lehetőség szerint minél több információt tudhassunk meg a számláról: alap, hogy a havi számlakivonatot és a részletes számlatörténetet is láthassák az ügyfelek. Abban viszont már nagy eltérések vannak, hogy visszamenőlegesen mennyi ideig engedik ezt megtenni. A számlatörténetnél a legrövidebb időtávot az OTP határozza meg 3 hónappal, míg a többségnél tetszőleges időszakot választhatunk ki. Szintén elvárható egy modern netbanktól, hogy a bankkártyákat is rugalmasan lehessen kezelni. Érdekes módon például egy friss kártya aktiválását a neten keresztül a 11-ből 6 bank engedi, persze nem egy életbevágó funkcióról van szó.

Kártyalimit

Ennél talán nagyobb érvágás a Gránit, a Raiffeisen és az UniCredit ügyfeleinek, hogy a bankkártya limitjeit nem lehet a netbankon keresztül megváltoztatni. A letiltást is jellemzően megtartják a bankok saját hatáskörben, a Budapestnél, a MagNetnél, az MKB-nál és az OTP-nél viszont online is beavatkozhatunk, ha baj van.

A mindennapokban a fizetési műveletek azok, melyek gyakorta előfordulnak, ezért is elvárás, hogy minél jobban nyomon tudjuk követni a pénz útját.

Az alacsony kamatkörnyezetben sokak fantáziáját már a betéti kamatok nem mozgatják meg, ezért egyre többen mozdulnak el az állampapírok és a befektetési alapok irányába. Ezt megkönnyítheti, ha a netbankon keresztül hozzáférést kapunk, és akár a neten megvehetjük a szívünkhöz közel álló befektetést. Ezen a téren a legnagyobb szabadságot az OTP és a K&H adja meg.

Személyi kölcsön

Még szűkösebb a tér, ha személyi kölcsönről vagy lakáshitelről van szó. A folyamat elindítását is csak egy-két bank engedélyezi a neten. Az olyan kényelmi funkciókat, mint például a sárga csekk befizetése, csak a Sberbank az, amelynél nincs meg a lehetőség, a CIB-nél arról van szó, hogy létezik a megoldás, de nincs sárga csekkre formázva a felület.

Mindent egybevéve azt mondhatjuk, hogy már most is nagyon sok teendőnket intézhetjük az interneten keresztül, bár olyan meghatározó lépések esetén, mint például egy bankváltás vagy esetleg egy hitelfelvétel, még mindig szükség van a fiókban történő megjelenésre.

Megosztás: