5 tipp | a sikeres prezentációhoz

Nem kell mindenkinek sztárelőadónak lennie, de a prezentációs technikát érdemes csiszolni. Mondjuk is, hogyan!

„Jön a nagyfőnök, akit meg kellene győzni, hogy még egy munkatársat vegyen fel.” „Életemben először kell 300 ember előtt beszélnem.” „Pályafutásom legkritikusabb értékesítési értekezlete előtt állok” – egyebek között ilyen problémákkal szokták Serényi Jánost megkeresni. Az executive coachként és szakpszichológusként is dolgozó szakértővel összegyűjtöttük a legfontosabb praktikákat, amelyekkel Ön is feldobhatja prezentációját.

Határozza meg a kulcsüzeneteket!

Meglepő, de az előadók 95 százaléka anélkül kezd bele a tartalom összegyűjtésébe és a fóliák kidolgozásába, hogy definiálná, melyek a kulcsüzenetek és milyen viselkedésváltozást szeretne elérni. Ha viszont nincs fő csapásirány, akkor élesben is szétfolyik, célt téveszt az előadás.

Tipp:

Már a felkészülés legelején döntse el, hogy mi a célja a prezentációjának! Ha az értékesítési csapat felrázása, akkor felesleges az új vállalati struktúra részleteit ecsetelni. Ráhangolásként a meghívólevélben emelje ki, hogy mi lesz a címe (kulcsüzenete) a prezentációnak!

Kérdezz-felelek

Már az indításnál tisztázza a résztvevőkkel, hogy mikor és milyen formában kérdezhetnek. (Például: közbevághatnak bármikor, kis cetlin adják át kérdéseiket, a szünetben érdeklődhetnek stb.). Ha például félóra áll a rendelkezésére, akkor közölheti, hogy az utolsó öt percben egy kérdést az egész hallgatóság előtt megválaszol, illetve az előadást követően x óra y percig várja azokat, akik további információt szeretnének kapni. Ha az előadása elején jelzi, hogy közbe lehet kérdezni, érdemes rövidebb törzsanyaggal (5-10 perc) készülni, és a felmerülő kérdéseken keresztül tolmácsolni a mondandót, de ebben az esetben se térjen el az alaptémától.

A résztvevők kérdései nagyon fontosak – legalább olyan fontosak, mint az előadó prezentációja –, hiszen segítik a hallgatóság bevonását, az előadás témájának új megvilágításba helyezését. Ha mégsem szeretné, hogy félbeszakítsák, vagy nincs elég idő a kérdésekre, akkor adja meg, hogy utólag milyen telefonszámon vagy e-mail címen lehet Öntől kérdezni.

Tipp:

A profi prezentáló úgy készül, hogy akár 5 percben is össze tudja foglalni a 30 perces előadást.

Csak a lényeget!

Sokan természetesen izgulnak, hogy elég jók lesznek-e, és a biztonságérzetüket azzal teremtik meg, hogy – tévesen – túl sok információt szeretnének átadni, túlzsúfolják a fóliákat. Ezzel viszont épp az ellenkező hatást érik el, hiszen a hallgatóság befogadóképessége limitált.
Tipp: A diákra lehetőleg csak a kulcsszavakat, kulcsmondatokat írja – ez sorvezetőnek és figyelemfelkeltésnek is tökéletes. A találó vagy a témához illő humoros képek pedig jolly jokernek számítanak, hiszen figyelemfelkeltőek és még az előadót is segítik. A túl részletes, átláthatatlan táblázatok helyett csak a lényeges számokat emelje ki. Később körbeküldhet egy e-mailt a részletes információkkal, fontosabb csatolmányokkal és linkekkel.

Komolyan humoros

A humor alkalmazása növelheti az előadó biztonságérzetét, oldja a hangulatot. Ezért a többség szívesen nyúl ehhez az eszközhöz, amivel bátran lehet is élni, de arra ügyeljen, hogy a viccek ne tereljék el a figyelmet a fő témáról, hanem az üzenet átadását, megjegyzését támogassák.
Tipp: Kezdésnél elmondhat egy témához illő vicces saját vagy céges történetet, vagy az első diára kiírhat egy odaillő, humoros vagy találó idézetet is.

Bízzon magában!

Gyakori probléma, hogy az előadó jóval kritikusabban látja önmagát, mint őt a közönség, pedig a sikerhez az is kell, hogy önmagával szemben megengedőbb legyen. A gátlások feloldásánál sokat segíthet egy olyan coach, aki nem csak a tartalmi, hanem célirányosan a lelki feladatokban is segít.
Tipp: Például kritikus nagyfőnök belekérdez az előadásába, ismerje fel magában, hogy ettől ideges lesz, esetleg félni kezd. Ezekre az érzésekre próbáljon meg ítélkezés nélkül, szeretetteljesen nézni és felismerni, hogy ettől még ugyanolyan jól teljesíthet, és nem kell, hogy a félelmek blokkolják a tudását!

Indításképp egy humoros, de szolid idézet?

„A kapitalista mindig hűséges marad, ha megkaphatja a huszonöt százalékos részesedését.” Graham Greene
„Az emberek gyakran nem tudják, hogy mit akarnak, amíg meg nem mutatod nekik.” Steve Jobs
(Oldalajánló: citatum.hu)

Megosztás: