Stressz, túlterheltség, kiégés | Szakítsa meg az ördögi kört!

Ha egyelőre még a tűrhető kategóriába sorolja a leterheltségét, akkor is érdemes átgondolnia, miként javíthat az időbeosztásán.

Kit veszélyeztet a kiégés (burnuot)?

… aki folyamatosan túlterhelt,
… aki állandóan a szoros (helyenként irreális) határidőkkel küzd,
… aki felé túlzott elvárásokat támaszt a vezetőség, az üzleti partnerek stb.,
… aki folyamatosan nagy felelősséggel járó döntéseket hoz.

A kiégés a krónikus érzelmi megterhelés és az állandó stressz nyomán kialakuló fizikai, mentális és emocionális kimerülés. Onnan lehet felismerni, hogy eluralkodik rajtunk a reménytelenség, kételkedünk abban, hogy meg tudjuk-e oldani a feladatainkat, meg tudunk-e küzdeni a belső és külső konfliktusainkkal. Elveszítjük a céljainkat, és általánossá válik a negatív hozzáállás – legyen szó a munkáról, másokról vagy akár saját magunkról – összegezte Papp Eszter független business coach.

A legfontosabb itt is a megelőzés

Ha már a kimerülés kezdeti jeleit észleli, akkor muszáj töltődnie. Ezt segítheti:

  • az időgazdálkodás átgondolása,
  • a célok, feladatok priorizálása, optimalizálása,
  • saját határainak kijelölése és érdekeinek védelme.

Tippek:

Coach vagy tréning segítségével sajátítsa el az asszertív kommunikációt, amely saját érdekeinek képviselete mások határainak tiszteletben tartása mellett.

Találjon ki olyan alternatívát, amely win-win megoldás lehet. Például: ha semmiképpen sem szeretne túlórát vállalni, akkor ne maradjon bent tovább, de tegyen javaslatokat arra, hogy később mit tud vállalni azért, hogy a feladat határidőre elkészüljön.

Ha felerősödtek a kiégés tünetei…

…akkor első körben tehermentesítést kell kérni. Ide tartozhat a legnehezebb feladatok átadása vagy a felelősségi körök átcsoportosítása.

A munkamánia csak olaj a tűzre

Papp Eszter szerint gyakori reakció, hogy a kiégéssel küszködő vezető vagy alkalmazott még jobban rágörcsöl a munkájára, és túlzott bizonyítási kényszer lép fel nála. Ez egyébként a munkáltatónak látszólag még jól is jön, hiszen a munkamániából rövid távon a cég akár profitálhat is, de hosszabb távon mindkét fél ráfizethet a túlterhelésre.

 

Hasznos módszerek

Tegye fel magának a kulcskérdéseket!

Mit tart a legnehezebbnek a munkájában? Mi fárasztja ki a legjobban? Mennyire jól meghatározott a munkaköre? Kivel és mikor tudja megosztani a felmerülő nehézségeket? Milyen elvárások esetén érzi azt, hogy meghaladják a képességeit?

„Mi lenne, ha …”

Ha reggel új emberként ébredne, milyen jelekből venné észre, hogy jól mennek a dolgai? Mit csinálna másként? Hogyan alakítaná át az életét, ha nem kellene tartania a következményektől? Egészen vad megoldások is eszébe juthatnak, és lehet, hogy valamelyik már most is beépíthető a napjaiba.

Gondolja végig, hogy mi az, ami feltölti!

Mindennap találjon olyan elfoglaltságokat, amelyek örömmel töltik el. Lehet ez egy hobbi, de a személyes kapcsolatok ápolása is. Jegyezze fel, hogy mennyi időt tölt ilyen programokkal! Mennyivel szeretne több időt szánni ezekre? A megvalósításhoz mit tud átszervezni?

Próbálja ki a „post-it” módszert!

Írja fel kis cetlikre a frusztráló területeket, ezeket erősségük és ok-okozati összefüggések alapján állítsa sorba. A módszer segítségével könnyen rendezheti a gondolatait, és „tűzoltásként” elkezdhet a sürgős és fontos feladatokra koncentrálni. Ha ezekkel elkészült, akkor térhet át a fontos, de nem sürgős teendőkre. Ezekre érdemes befektetésként tekinteni.

A coach tanácsa: Hosszú távon az számít érdemi idő- és energiabefektetésnek, ha az Ön számára fontos dolgokra tud koncentrálni. Ez természetesen személyfüggő, de ilyen lehet például az alkotás, a megújulás, a tervezés, a kapcsolatépítés, az érdemi beszélgetések, az új lehetőségek keresése, a fejlődés és a tanulás is.

Cél a stresszegyensúly megteremtése

– Az a jó, ha éppen annyi kihívás éri, mint amennyivel meg tud birkózni – teszi hozzá a szakértő. – Hiszen a túl kevés kihívás, a beteljesületlen élet ugyanúgy stressz az egyén számára, mivel képességeit nem bontakoztathatja ki. Ennek ismertetőjegyei: unalom, bizonytalanság, monotonitás, egyszerű munka stb.

Kérdése van? Szeretne többet megtudni arról, hogy a coaching miként segíthet Önnek?

Írjon Papp Eszternek! A szakértő ajándéka, hogy egy ingyenes, úgynevezett nulladik találkozó keretén belül megismerkedhet a coaching módszerével. További információk: hu.linkedin.com/in/pappeszter

Megosztás: