Nagy szükség van | a digitális képességekre

Egyre több cég szerint hiányzik a digitális átalakulásukhoz szükséges, megfelelően képzett csapat.

Bár a vállalatok 90 százaléka stratégiai jelentőségűnek tartja a digitalizációt, mindössze 15 százalékuknál áll rendelkezésre ennek változtatásához a tudás – derül ki a Müncheni Műszaki Egyetem és az SAP szoftvergyártó felméréséből.

A cégek szerint e digitális szaktudások a legértékesebbek most:

  • digitális biztonság,
  • mobil technológia,
  • üzleti változásmenedzsment,
  • big data-elemzés,
  • felhőtechnológia.

Ahogy tehát gyorsul a technológiai innováció, és a digitális átalakulás bekerült a közbeszédbe, egyre több vállalat szerint a megfelelően képzett csapat hiánya akadályozza a digitális átalakuláshoz szükséges változtatások bevezetését. Ilyen például a szervezeti működés átalakítása: világszínvonalú digitális szolgáltatások biztosítása az ügyfélszolgálattól az irodai háttérmunkákig.

Magyar valóság

Az eNET kutatása során a felnőtt magyar internetezők hat-hat kulcstevékenység közül választhatták ki, hogy melyeket végezték már valaha asztali számítógépen vagy laptopon, okostelefonon vagy tableten, illetve eszköztől függetlenül az interneten: e-mail küldése csatolt fájllal, információkeresés kereső segítségével, üzenetek írása chatszobákra/fórumokra, internetes telefonálás, fájlmegosztó programok használata, weblap készítése.

2015_07_28_img_01-768x315

Minél több tevékenységet jelölt meg tehát valaki, annál inkább tekinthető hozzáértő felhasználónak: az 1-2 megjelölt tevékenység alacsony, a 3-4 közepes, az 5-6 tevékenység pedig magas digitális kompetenciának felel meg. Ezek alapján a felnőtt netezők 20 százaléka alacsony, 43 közepes, 37 pedig magas digitális kompetenciával rendelkezik az internetezés terén.

Telefon, nem csak hívásokhoz

Ezzel szemben megjelentek azok a rétegek is, akik az okostelefont és a tabletet már nem csak a PC vagy a laptop mellett, hanem akár helyette is használják, méghozzá a legkülönfélébb tevékenységekre.

Az okoseszközök esetében persze fontos azt is megjegyezni, hogy ezek megfelelő használatának elsajátítása hazánkban nem része az oktatásnak (ellentétben a számítógép-használattal), ráadásul ezek inkább személyes eszközök, így aki nem rendelkezik velük, annak a lehetőségei igen korlátozottak ezek funkcióinak megismerésére.

Az oktatási intézmények által nyújtott ismeretek szintjét és mennyiségét a felnőtt netezők kétharmada nem tartja megfelelőnek hazánkban, 54% szerint például a megfelelő és biztonságos okostelefon- és tablethasználatot is a tananyag részévé kellene tenni.

Megosztás: