Mihez értsen | egy főnök?

Teljesen mást várnak el napjaink munkavállalói a főnökeiktől, mint 10-20 éve, ezt pedig az előrelátó cégvezető nem hagyhatja figyelmen kívül.

„A mai karrierlehetőségek vertikálisan meglehetősen beszűkültek, az emberekben ugyanakkor erős a tanulás és az elismerés iránti vágy. Ezek megvalósítása, kiharcolása viszont nem számít könnyű feladatnak – sem anyagi, sem pedig hierarchikus értelemben. Sokan küzdenek a ’hogyan tovább’ kérdésével, mi lesz velük 5-10 év múlva, hogyan tudnak érvényesülni. Ehhez úgy gondolom, hogy kulcsterület a szociális intelligencia fejlesztése, de az is, hogy az emberek élni tudjanak a technológiai fejlődés adta lehetőségekkel” – vallja Tomori Nóra humánerőforrás-szakértő, karrier- és életvezetési tanácsadó.

Ha fejlődni szeretne, hogyan induljon el?

„Nyitottság szükséges, és az is, hogy merjük felvállalni magunkat” – tanácsolja röviden a szakértő. Legyen bátorsága arra, hogy saját magát megismerje, tudja, hogy mi az, ami könnyen megy, illetve hol vannak a nehézségei. Ezek felvállalásával a megoldást is sokkal egyszerűbben meg lehet találni. Az hibás stratégiának számít, ha a struccpolitikát választja, és elzárkózik azoktól a területektől, amelyeken úgy érzi, lemaradt vagy csekély a tudása. Ezzel legfeljebb csak elodázza a tennivalókat.

„Fontos szem előtt tartani, hogy nem vagyunk egyedül a félelmeinkkel, például másnak is ugyanúgy problémát okoz a felgyorsult világ, a rengeteg információ és a rohamos fejlődés. De azt is látni kell, hogy aki veszi a bátorságot, és elismeri a hiányosságait, az jóval könnyebben megtalálja azt a fórumot vagy közösséget, amely segíteni tud. Önmagunk fejlesztésénél természetesen lehet tréningekre, képzésekre vagy a coachingra gondolni, de akár sokkal egyszerűbben, a környezetünkből is kaphatunk támogatást, ha kérünk. Például lehet, hogy a barátaink, a családtagok vagy éppen az informatikus haver tud segíteni” – sorolta a karrier-tanácsadó.

„A tanulás drága. De ha elhanyagoljuk, az legalább annyira drága.” Claus Moser

Nem ciki, ha többet tud a beosztottja

Tudomásul kell vennünk, hogy a hagyományos vertikális szervezetek horizontális hierarchiákká alakulnak a jövőben. Tehát teljesen általánossá válik, hogy a beosztott bizonyos területeken akár tízszer annyit tud, mint a nagyfőnök. Ez szemléletbeli váltást igényel a menedzsmenttől, amelynek sokkal inkább az lesz a feladata, hogy együttműködésre ösztönző legyen, fogadja el a munkatársakat, tudjon biztatni, dicsérni, elismerni, irányt mutatni. Olyan menedzserekre, igazgatókra van szükség, akik már nem a céges hierarchia vertikális szintjeiben gondolkoznak.

„Vezetőként nagyon nehéz elismerni, hogy valamit nem tudunk, viszont ezt az elvárást a XX. század végével magunk mögött kellett volna hagynunk. Lehetetlenség, hogy valaki minden területen otthon legyen, az erre való görcsös törekvés helyett sokkal hatékonyabb az a vezető, aki a jövőbe tekint, inspirál, magával ragadó és valóban összetartja a csapatot” – véli Tomori Nóra. További jelentős változás, hogy a szociális, illetve érzelmi intelligencia fontossága is egyre inkább előtérbe kerül, és már nem csak az üzleti racionalitás számít a siker kulcsának.

„Oly mértékben változnak a vállalati struktúrák, olyan jelentős a cégek közötti összefonódás és a globalizáció hatása, hogy az örökös változás közepette szerintem már semmi mással, csak a csapat összefogásával lehet a folytonosságot biztosítani a munkavállalók számára”

Megosztás: