Fontos a menedzsmentkultúra erősítése

Tőkehiány, generációváltás, versenyképesség, hatékonyság – a hazai kkv-k napi szinten szembesülnek az ehhez kapcsolódó kihívásokkal.

A kis- és középvállalkozások tőkeoldalról történő erősítése és hosszú távú finanszírozása komplex feladat, amely aktív részvételt igényel mind a cégek, mind a befektetők oldaláról. Magyarországon szép számmal vannak jelentős növekedési potenciállal rendelkező vállalatok, ugyanakkor a stabil menedzsment és a hosszú távú stratégia kialakítása elengedhetetlen a kockázatok csökkentéséhez – derült ki a Budapest Bank rendezvényén. A bevezetőben elhangzott: azok a kis- és középvállalkozások, amelyek az elmúlt években, évtizedekben nagyra nőttek, jellemzően csak a legfontosabb stratégiai irányok kialakításával foglalkoztak eddig, és csak kevesen építettek fel tudatosan egy olyan profi menedzsmentet, amely lehetővé tenné a lehetőségek mélyebb kiaknázását. Ez finanszírozói oldalról is lényeges, hiszen a bank számára nemcsak a számok és megtérülési mutatók fontosak, hanem az adott üzleti terv mögött álló „sztori” és annak megvalósítói is.

Mennyi az annyi?

Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners ügyvezetője előadásában arról beszélt, milyen szempontokat kell figyelembe vennie egy cég tulajdonosának, ha reálisan szeretné felmérni vállalkozása valódi értékét. Elmondta, a magyar vállalatokat jellemzően egyetlen személy működteti: az alapító-tulajdonos fejében dől el minden, ő hozza a stratégiai döntéseket, de ő oldja meg a napi operatív problémákat is.

A menedzsment kiépítését a cégtulajdonosok gyakran költségigényesnek ítélik, holott a szakképzett, tapasztalt menedzsment nemcsak szakmailag tudja tehermentesíteni az első számú vezetőt, de a cég értékét is nagyban növeli, ami előnyös pozícióba juttatja a vállalatot, ha egy esetleges eladásra kerül sor. A szakértő hozzátette: a hazai vállalatoknak ki kellene dolgozniuk középtávú, 3-5 éves üzleti tervüket, stratégiájukat, mert jövőkép nélkül nehezebb külső finanszírozást találniuk elképzelésük megvalósítására.

Kiemelte: a cég értékével a tulajdonosnak folyamatosan foglalkoznia kellene, és ennek megfelelően tudatosan kellene építenie a vállalatot. Ha ugyanis erre csak akkor kerül sor, amikor az eladás gondolata megfogalmazódik a tulajdonosban, már késő elkezdeni azokat a strukturális átalakításokat, amelyek a vállalat értékét növelhetik.

ELITE program

A rendezvény résztvevőinek bemutatták a Budapesti Értéktőzsdén elérhető ELITE Programot, amely gyakorlati segítséget nyújt a vállalatfejlesztésben. A londoni tőzsde által indított képzésben jelenleg tíz magyar cég vesz részt, és hamarosan indul a következő etap is. Máté-Tóth István, a BÉT vezérigazgató-helyettese elmondta: a BÉT-et új, 2020-ig tartó tőkepiac-és tőzsdefejlesztési stratégiai céljainak megvalósításában nem csupán az állam, a kormányzat, de a piaci szereplők is támogatják.

Ahhoz, hogy egy igazán jól működő kkv piac alakuljon ki, kulcsfontosságú a megfelelő számú és minőségű vállalat részvétele egy egészséges ökoszisztémában, amelyben a BÉT proaktív szerepet játszik. Ennek egyik fontos eleme az ELITE Program is, amely a komoly növekedési potenciállal bíró, külső forrás bevonását fontolgató vállalkozásokat támogatja. Az ELITE-tel a cégvezetők akár a tőzsdére lépésre is felkészülhetnek, ez azonban nem feltétele a részvételnek.

Megosztás: