A vezetőnek | mindenhez kell értenie?

Dehogy! Pláne nem jobban, mint a szakértő kollégáinak. Azt viszont észre kell vennie, hogy mikor van szüksége segítségre.

Vezetőként azt kell észrevenni – veti fel Molnár Imre –, hogy az előttünk álló probléma hova sorolható, és annak megfelelő segítséget, szakértőt igénybe venni. Ha ez szervezetfejlesztés, ha stratégiai tervezés, ha vállalati kultúra-formálás, ha változtatásmenedzsment, mindre léteznek szakértők. Tessék csak használni őket!

Talajmechanika akkor és most

Úgy húsz éve e cikk írójának a talajmechanika egy szórótárgynak számított az építész karon. Hasonlóan, mint a matematika vagy a statika a többség számára. Az elején még könnyű, de idővel nehezedik… Mikor átszenvedtük magunkat a vizsgákon, a tanárunk így összegezte a lényeget. „Kollégák! Nehogy azt higgyék, hogy értenek a talajmechanikához. Amit az elmúlt két évből viszont meg kell, hogy jegyezzenek, az az, ha építészként találkoznak egy talajmechanikai problémával, akkor forduljanak talajmechanikushoz!“ Nem véletlenül külön szak ez is, külön szakma, külön tudomány.

Nincsenek született vezetők

Mindenkinek képeznie kell magát. Legalább arra a szintre, hogy helyesen fel tudja mérni az előtte álló problémákat és lehetséges megoldásaikat. A legkézenfekvőbb önképzés az olvasás. Ez esetben az üzleti témájú, menedzsment könyvek értő olvasása. Evidensnek hangzik, de a gyakorlatban mégsem az. Vajon egy hazai vezető milyen gyakran olvas? És milyen gyakran olvas Druckert, Mintzberget, Godint, Prahaladot? Persze nincs idő, rohanunk az otthon és a munkahely között. Mégis! Ha valaki nem olvas, akkor beszélgessen olvasott emberrel – például egy coach-csal, akinek leginkább az a dolga, hogy tájékozott legyen.

Mire jó a coaching?

A coaching röviden egy olyan módszer, melynek során strukturált, értő beszélgetéseken és gyakorlatokon keresztül a coach afféle személyi edzőként segít ügyfelének abban, hogy az megoldjon egy problémát. A helyzettel és a problémával foglalkoznak, illetve a coachee szakmai személyiségével.

Mit csinál egy üzleti coach a gyakorlatban? Beszélget, belekérdez, provokál és elgondolkodtat. Mindezt persze szigorú módszertani alapokkal. Sokan sokféle coachnak hívják magukat manapság. Felkapott szakma lett ez is, mint a „social media szakértő”.

Hogyan válasszunk coachot magunknak?

Elsősorban közös választás ez. Azaz első pillanattól meg kell lennie a közös bizalomnak és szimpátiának, egyesek ezt hívják „kémiának”. Mindegy, hogy milyen akkreditált papírt lobogtat a coach-jelölt a coachee előtt – ha nincs meg a szimpátia, akkor nem fog működni. Ugyanakkor valamilyen papír kell. Ez jelzi ugyanis, hogy a coach tanulta a szakmáját, egy módszertant elsajátított és sikeresen levizsgázott belőle.

Van egy film, A vadon foglyai a címe. Kiváló példázata a könyvek és az olvasás erejének. Egy kisgép lezuhanása után ki élheti túl az alaszkai vadont: a már idős és nem annyira edzett, viszont olvasott, vagy a fiatal, energikus hős? Mit ér, ha valaki a könyvekből tudja, hogyan készítsen iránytűt gémkapocs, falevél és egy kis víz segítségével, vagy hogy miként célszerű viselkedni medvetámadás esetén? Ha valaki még csak nem is olvasott ezekről, annak lőttek…

Szóval, no excuse, ha a túlélés a tét, és ez ne csak a végén derüljön ki!

Megosztás: